מדוע דווקא אביה שהיה הטוב בבית ירבעם חלה? כיצד יתכן שמחלתו לא עוררה את אביו, ירבעם, לתשובה? מה פשר עיוורנו של אחיה השילוני? ומדוע דווקא הוא נשלח לנבא על חורבנו של בית ירבעם?

 

ירבעם לא התעורר לתשובה בעקבות המופתים שנעשו לו, ומשום כך פגעה בו מידת הדין ואביה בנו חלה למות. אביה הוא הטוב שבבית ירבעם, ודווקא בו פגעה הגזירה תחילה. מתברר שההנהגה האלוקית אינה פועלת לפי ההגיון האנושי, ולא הישר בעינינו הוא הנכון גם לשמים.
מחלתו של אביה נועדה לעורר לתשובה, אבל היא תזעזע רק את מי שלבו פתוח לכך.
האוטם את ליבו ומוחו יראה בה הוכחה דווקא לשלטון המקרה והרשע בעולם. הוא לא ימצא בה עונש לירבעם וזכות לאביה, אלא דוגמה להעדר השליטה האלוקית.
נמצא, שעקרון הבחירה החופשית נשאר במקומו, המופת מועיל בדרך כלל רק למאמינים, ואילו הכופרים עלולים להתחזק על ידיו בכפירתם. רק נבואת אחיה חשפה בהמשך הדברים את פשר המציאות העמומה, ביררה את סתומותיה והפכה אותה למסר אלוקי גלוי ומופתי.

בעת צרתו לא פנה ירבעם אל הנביא הזקן מבית אל, אלא חזר אל אחיה. הוא לא שאל בעצתו לפני שעשה את העגלים, אבל אחיה נשאר לו בכל זאת כתובת אחרונה לעת קשה. אחיה היה הסמכות הרוחנית שהקימה את מלכותו, ומשום כך קיווה שיגונן עליו גם עתה.
מאידך גיסא, כאשר היה צריך להילחם משמים בעגל בית אל לא נשלח לשם אחיה, אלא נבחר לעניין זה נביא אחר מיהודה. אולי חסו משמים על אחיה בגלל זקנתו ועוורונו. אולם נראה שלא היה זה ליקוי בכושר הראייה הביולוגי בלבד והעוורון אינו מקרי, אלא משמעו כמו אצל יצחק ועלי, כלומר הוא נבע ממעורבותם של ההורים והמחנכים בכשלון חניכם ואחריותם לו.
"כל המעמיד בן רשע או תלמיד רשע, סוף שעיניו כהות. תלמיד רשע - מאחיה השילוני "ואחיהו לא יכל לראות כי קמו עיניו משיבו" (ד), שהעמיד את ירבעם תלמיד רשע" (בראשית רבא ס"ה, י)
חכמים הגדירו זאת בחריפות: "אף אחיה טעה וחתם"! (סנהדרין ק"ב ע"א) כלומר אחיה תמך בירבעם בדרכו לעצב מרכז כובד לאומי "ישראלי" חדש, ולכן היתה לו אחריות מסויימת לכל אשר השתמע והשתלשל ממעשיו אחר כך. משום כך הוטל על אחיה לנבא גם את חורבנו של ירבעם.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'מקדש מלך - עיונים בספר מלכים', בהוצאת מדרשת הגולן