ההבדלים באופיים של בני יעקב תבעו מעם ישראל מחיר יקר, גם לדורות החלוקה לשבטים הביאה לעתים קרובות לחיכוכים ולמריבות. אך נראה שביסודה המחלוקת יכולה להביא גם ברכה.

 
בפרקנו אנו נפגשים בבני יעקב. עד עתה עם ישראל התגלם באיש אחד: אברהם, יצחק, יעקב. בפרק זה הדגל עובר לחבורה שלמה. המהפך הזה לא עבר באופן חלק. המתחים שבין האחים וההבדלים שבאישיותם הובילו למכירת יוסף. בני יעקב קבעו את צביונו של עם ישראל לדורות: עם ישראל נתחלק לשבטים, וכשם שלכל אחד מבני יעקב היה אופי ייחודי, כך גם לכל אחד מן השבטים.

כך כתב בנושא זה הרב סולובייצ'יק:
"כל המתח שבין בניו של יעקב, שהתגלה בשיאו בפרשת מכירת יוסף, מקורו בשוני ובניגודים וברב-גוניות של תכונות שהטביע הבורא בחטיבת שבטי ישראל. נראה שעדיפה לפניו החטיבה האחת השלמה, המשובצת והמורכבת, על פני חטיבה פשוטה ומשעממת" (ימי זיכרון, עמ' 61).

המחלוקת אינה תופעה שלילית, אלא מצב רצוי. ברוח זו כתב בעל ספר ערוך השולחן (בהקדמתו לחלק חושן משפט), שדווקא ריבוי המחלוקות בתלמוד הוא שמעניק לו את חינו הייחודי; בדומה למקהלה, שריבוי הקולות המגוונים מעשיר את ביצועיה.

תופעת המחלוקת מבטיחה עיון ביקורתי נמרץ, ומגדילה את הסיכוי להגיע לבירור האמת. כמו כן, ישנן שאלות שאין עליהן תשובה אחת. בתחומים הללו, תרבות של פלורליזם ומחלוקת מאפשרת לכל אחד לממש את ייחודו האישי.

ההבדלים באופיים של בני יעקב תבעו מעם ישראל מחיר יקר. גם לדורות, החלוקה לשבטים הביאה לעתים קרובות לחיכוכים ולמריבות. אבל התועלת במקרה הזה שווה את הנזק. פתיחות למגוון דעות ותכונות גורמת לעתים קרובות לחיכוכים. אך רק היא מבטיחה לנו שכל אחד יוכל להגשים את ייעודו האישי הפרטי, שאינו דומה לזה של חברו. עלינו להשתדל לצמצם את העימותים בינינו, כך שהגיוון יהיה רק לברכה.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הספר 'פרשות' בהוצאת מעליות