רשימת השרים של דוד מלמדת על ממלכה הולכת ומתפתחת. לעומת שאול שאצלו לא מצאנו רשימת שרים כלל, אצל דוד מצאנו שתי רשימות שרים, הראשונה בפרק ח' והשנייה בפרקנו. השוואה בין שתי הרשימות מלמדת על התפתחות נוספת בממלכה ועל סדר עדיפויות חדש.

 

החלק הראשון של פרק ח' מסכם את כיבושי דוד והחלק השני מביא לפנינו את רשימת השרים בממלכתו של דוד. יש בכך משום סיכום וחתימת החלק הראשון של מלכות דוד, חלק ההתבססות. ובאמת, רשימת שרים נוספת מופיעה להלן בפרקנו (פס' כג-כו), לאחר סיום סיפור מרד אבשלום, וגם כאן הרשימה חותמת תקופה.

השוואה בין רשימות השרים יכולה ללמד הרבה על התפתחות ממלכתו של דוד. תחילה יש לשים לב כי אצל שאול לא מצאנו אלא שר אחד, שר צבא, כמתואר בשמואל א פרק י"ד, נ. עובדה זו מלמדת על ממלכה צעירה ועדיין לא מפותחת מבחינה מדינית. העובדה שאצל דוד מצאנו כבר רשימת שרים מכובדת ומפורטת, מלמדת על ממלכה הולכת ומתפתחת, המצריכה מספר שרים האחראים על תחומים שונים.

השוואה בין שתי רשימות השרים של דוד מלמדת מספר דברים:

שמואל ב ח', טז-יח            שמואל ב כ', כג-כו

1. שר הצבא                    1. שר הצבא

2.מזכיר                          2. כרתי ופלתי

3. כהנים לה'                   3. שר המס

4. סופר                          4. מזכיר

5. כרתי ופלתי                 5. סופר

6. בני המלך - כהנים         6. כהנים לה'

                                    7. כהן למלך

הבדל ראשון בולט הוא בשר השני: בעוד שברשימה הראשונה המזכיר הוא השר השני 'והכרתי והפלתי' הם רק מספר חמש, הרי שברשימה השנייה הם מטפסים למקום השני. את הכרתי והפלתי מצאנו בהקשרים שונים של מלחמות ונראה שהם היו יחידת עילית, כנראה משמר המלך. עובדת 'טיפוסם' קרוב לראש הרשימה מאוד מובנת לאחר מרד אבשלום שלימד על הסכנה האורבת למלך.

נקודה נוספת בולטת היא העובדה שברשימה השנייה מופיע שר חדש, שר המס. הבדל זה מלמד על התפתחות הממלכה שהחלה לגבות מס באופן מסודר.