כיצד אפשר לנקוב בשמו של אדם דורות רבים קודם להופעתו? כיצד יתכן ששמו של כורש מופיע בנבואות שנאמרו שנים רבות לפני שעלה על במת ההיסטוריה? שאלה זו הביאה את "חוקרי המקרא" למסקנה מוטעית שחלק מספר ישעיהו נכתב מאוחר יותר, ועל כך דבריו המאירים של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.

 

... משה רבינו ראש לנביאים, ישעיהו הוא המשכו הישיר. דומה הוא לו בסגנון... מדרגות יש בקדושה: ישעיהו חי בזמן שהמקדש היה קיים, ומלכות ישראל הייתה קיימת, וכך במשך כל חייו. ירמיהו עיקרו בזמן המקדש וסופו בחורבן, יחזקאל רק תחילתו בזמן המקדש אך עיקרו בגולה. אך ההסתעפות הזו, הסגנון השונה, המצבים השונים - הכל נובע מאדון כל, הכל נמשך מקורא הדורות מראש. יש כאן, איפוא, אחדות. "קורא הדורות מראש" (מ"א, ד) - הדורות כולם, כל המצבים בהם נמצא ישראל, ברווחה ובצרה. ישעיהו שהיה הקרוב ביותר למשה, הוא ראה בנבואתו את כל הדורות מראש, על כל סיבוכיהן, על כל סתירותיהן. הוא מקיף את כל החילוקים במצבים ובעניינים של הציבור ושל הנפש.

... "קורא הדורות מראש" רואה את כל הפרטים בדורות שמראש. כאן מתגלה אמיתתו של יוצר בראשית בכל יום, האחדות האלוקית מתפשטת בכל יום ויום, בכל נימה ונימה, בכל חלקיק וחלקיק - בכל מתגלה הקב"ה. במחשבה האנושית המוגבלת אפשר לכל היותר לעשות תכניות לעתיד, אבל לפרטי פרטים לא יכול השכל האנושי לחדור. אך ידיעת הקב"ה כוללת את הכללים ואת הפרטים, הוא יודע את הפרטים כולם אף לעתיד לבא...

... אם יודעים אנו שאחדות כוללת את כל הדורות, כולם על כל סתירותיהם וחילוקיהם, כל פרטי פרטיהם, אז מבינים אנו את הידיעה האלוקית. אך אם מודדים את הידיעה האלוקית במיטת סדום של השכל האנושי, אז השכל האנושי סובר שלא יתכן לדעת פרטי-פרטים מראש, וכשהוא מייחס חוסר יכולת זה אף לידיעה האלוקית, הרי זו כפירה בכוח של הידיעה האלוקית שאין למדדה במיטת סדום של השכל האנושי.

(מתוך הספר "דבר אחד מדבריך") 

לקריאת המאמר המלא

 

 

הרצי"ה קוק - הרב צבי יהודה הכהן קוק (1891-1982), בנו ותלמידו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, היה ראש ישיבת מרכז הרב וממנהיגיה הרוחניים הבולטים של הציונות הדתית. עסק רבות בלימוד תנ"ך, אמונה וגאולה ברוח תורתו של אביו.