הנביא הזקן מתאמץ להשיב את איש האלוקים לבית אל, כדי להוכיח שהוא עצמו נביא אמת, ושיש לגיטימציה נבואית לפולחן בבית אל. אך ה' מסובב את הדברים להיפך: הנבואה הקשה על בית אל תתחזק.

 

הנביא הזקן משתייך לחבורת כהני המזבח בבית אל. תפקידו אינו לשרת במזבח בפועל, אלא לשמש סמכות דתית המעניקה גיבוי לקיום הפולחן בבית אל.
ניצחונו של איש הא-לוהים את ירבעם שומט את הקרקע מתחת רגליו של הנביא הזקן. המלך אולי יכול להרשות לעצמו הפסד זה, משום שמניעיו לקיים את פולחן בית אל הם מדיניים ופסילתו של איש הא-לוהים את הפולחן הזה מבחינה דתית לא תשנה את מטרותיו הפוליטיות. אולם הנביא הזקן אינו יכול להרשות מצב דברים זה, שכן הוא המייצג הדתי הנבואי של בית אל. ניצחונו של איש הא-לוהים מערער קשות על תורתו של הנביא הזקן ומעמיד בסכנה את מעמדו. לפיכך הוא יוצא למאבק נמרץ והחלטי להצלת מעמדה של בית אל. מטרתו בהצלת 'תורתו הנבואית' היא גם הצלת מעמדו המקצועי, שמו וכבודו האישי בקרב בית אל.
תכניתו של הנביא הזקן היא להציג עצמו לפני איש הא-לוהים כנביא כמוהו, ולהשיג ממנו הכרה בו כנביא אמת בכיר ממנו. הכרה כזו של איש הא-לוהים בנביא הזקן תזכה את בית אל בלגיטימציה נבואית רשמית, שגם הוא וגם איש הא-לוהים יהיו שותפים לה. שיבתו של איש הא-לוהים לבית אל ואכילתו ושתייתו בה עם הנביא הזקן, בניגוד מפורש למה שנצטווה, יבטאו את אמונו בנביא הזקן ובאמתות הנבואה ההפוכה שבפיו. משמעות הדבר בעיני אנשי בית אל תהיה כי ה' חזר בו מנבואת הזעם הקודמת, או לפחות מאותו חלק בה השולל בחריפות את בית אל בשעה זו. כאשר איש הא-לוהים יפעל תחת השפעתו של הנביא הזקן, היוזם את השבתו והמארחו בביתו, תהיה בכך הוכחה כי לנביא הזקן מעמד בכיר, כי הוא ראוי לתפקידו, כי תורתו הנבואית אמת, וכי יש גיבוי דתי לפולחן בית אל.
ההתערבות האלוקית מפרה את עצת הנביא הזקן: הנבואה שהוא מקבל, ומותו הייחודי של איש האלקים מוכיחים לנביא הזקן ולכולם שהנבואה הקשה על בית אל אכן תתקיים.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון