לבגדיו של שאול יש משמעות סמלית רבה, ולכן קריעת המעיל על ידי דוד אף היא בעלת משמעות. זאת הסיבה לכך שדוד מצטער על כך.

 

שאול עושה כל שביכולתו להרוג את דוד, ואילו דוד חש מוסר כליות גם על מעשה הנראה כפעוט – קריעת בגדו של שאול.
עם זאת, דומה שדווקא למעשה זה ישנה משמעות מיוחדת, שגם אם דוד לא חשב עליה מלכתחילה, אכן היה בה כדי לפגוע בשאול.
עיון בפרקים הקודמים מלמד עד כמה משמעותי מוטיב הבגד אצל שאול. לאחר מלחמת עמלק, קריעת המעיל מסמלת את קריעת המלוכה מידי שאול (ט"ו). נמצא שגם אם דוד לא התכוון לכך במפורש, יש לכריתה נוספת של המעיל – ודווקא על ידי דוד, ששאול חושד בצדק כי הוא הוא "רעך הטוב ממך" (שם, כח) – משמעות סמלית רבה.
ביטוי נוסף לכך התרחש במלחמה עם גלית, עת סבר שאול לשלוח את דוד מלובש בבגדי מלחמתו (י"ז). גם במעשה זה היה, מעבר לעצם העניין, משום ביטוי סמלי להעברת השלטון משאול לדוד. אמנם שם בסופו של דבר סירב דוד ללבוש בגדים אלו, וגם בכך היה אולי ביטוי סמלי, כי טרם הגיעה שעתו למלוך על ישראל. ועדיין מצדו של שאול הייתה לצעד זה משמעות, שרק העמיקה באירוע אחר, בעת שרדף אחרי דוד בשעה שהיה אצל שמואל "ויפשט גם הוא בגדיו ויתנבא גם הוא לפני שמואל ויפל ערום כל היום ההוא וכל הלילה" (י"ט, כד).
אין ספק, שדוד לא היה מודע לכל המשמעות הסמלית של בגדיו של שאול. עם זאת, מסיפורים אלו נראה עד כמה יש משמעות סמלית לבגדים ככלל, ולבגדים של נושאי משרה מכובדת בפרט, וברור שגם דוד היה מודע למשמעות זאת. על כן חש דוד שלא בנוח עם מעשה זה, אשר סימל את אובדנה הקרוב של מלכות שאול.

עוד על משמעות קריעת המעיל קראו גם במדרש תהילים

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון