פעמיים נלקחת שרה לבית המושל המקומי ובשתי הפעמים מקבל אברהם מתנות בעבורה. מה השווה והשונה בין שני הסיפורים, ומהו ה'הכשר' לקבלת מתנות אלו?

 

פעמיים נלקחת שרה על ידי מושל המקום - בפרק י"ב על ידי פרעה ובפרק כ' על ידי אבימלך. פעמיים נאלצים אברהם ושרה לומר ששרה היא אחותו של אברהם. בשתי הפעמים, נענש המושל על לקיחתו את שרה אשת אברהם. אצל פרעה הוא מבין זאת כנראה כי שרה מגלה לו לבסוף - "על דבר שרי אשת אברם" (י"ב, יז), ואילו בסיפור עם אבימלך מתגלה ה' אל אבימלך ומודיע לו זאת במפורש. בשתי הפעמים, מקבל אברהם מתנות מרובות מהמושלים הללו בעקבות הסיפור עם שרה אשתו. לכאורה שני סיפורים מאוד דומים, אך נראה שישנו הבדל מהותי בין הסיפורים סביב נתינת המתנות מהמושל.

פרעה נותן את המתנות לאברהם מיד לאחר לקיחת שרה, וכשמתגלה לו כי שרה הינה אשת איש הוא אומר לאברהם "הנה אשתך קח ולך" (י"ב, יט). לעומתו, אבימלך לא נותן מתנות על עצם לקיחת שרה אלא רק לאחר שמתגלה לו שהיא אשת איש, הוא נותן מתנות לאברהם ורק לאחר מכן משיב לו את אשתו (כ', יד). אברהם מקבל את הכסף מאבימלך כפדיון נפש וכפרה שהרי ה' אמר לו שאברהם נביא ויכול הוא להתפלל עליו (כ', ז). אולם, מפרעה הוא מקבל את הכסף כטובת הנאה על לקיחת שרה.

היינו מצפים שאברהם יחזיר את הכסף חזרה לפרעה, שהרי ממלך סדום לא לקח דבר למרות שנלחם להציל את אנשיו (י"ד, כג), ואילו כאן קיבל את הכסף בטעות שהרי נתגלה ששרה היא אשת איש ולא ניתן לקחתה לאשה?

נראה כי יש לומר שלקיחת הרכוש מפרעה במקרה זה היתה בבחינת 'הוצאת יקר מזולל'. החזרת השפע האלוקי שנתגלגל לידיים שאינם הגונות, כמצרים, ויש להחזירו למי שמייצג את ה' בעולם באותה העת, אברהם. מעשה אברהם הינו סימן לבניו, שגם הם עתידים לירד למצרים, אך בצאתם יוציאו עמהם רכוש גדול וירוקנו את מצרים. מי יודע אם לא זו היתה מטרת ירידתו למצרים מלבד סיפור הרקע של הרעב בארץ.