רב החובל המופיע לרגע בסיפור ונעלם מבטא את תת המודע של יונה. את האמת שיונה יודע, אך מנסה להתכחש לה. אז מה באמת חושב יונה?

 

"מַה לְּךָ נִרְדָּם? קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ וְלֹא נֹאבֵד" (ו). כך פונה רב החובל אל יונה בעיצומה של הסערה. מיהו רב החובל הזה? מדוע תגובתו של יונה לא מופיעה בכתוב? הייתכן שיונה התעלם מקריאתו? לאן נעלם רב החובל לאחר הופעה קצרצרה זו? העובדה שזו הפעם היחידה בתנ"ך בה מופיע רב-חובל הופכת את כל השאלות הללו לקשות עוד יותר.
למעשה, יש לשאול, מהו תפקידו הספרותי של רב החובל?

ספר יונה עמוס בדמויות משניות המשמשות בתפקידים שונים, ובתוכן גם רב החובל. דבריו של רב החובל "קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ" (ו) מזכירים את צו ה' אל יונה: "קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה" (ב), ולמעשה מעוצבים כסוג של חלום שיונה חולם. ממילא רב החובל נעלם כשם שהופיע, יונה לא מחויב לענות לו, ודבריו מבוססים על קריאה שיונה כבר מכיר, ומנסה בכל יכולתו להתחמק ממנה.

לאור זאת ניתן לומר שתפקידו הספרותי של רב החובל הוא לבטא את תת המודע של יונה. את האמת שהוא יודע, אך מנסה להתכחש לה. בכך הופך יונה לדמות מורכבת מאוד.

לאורך כל הספר, מהפסוק הראשון ועד הפסוק האחרון, יונה מתווכח עם הא-לוהים על דרכי הנהגת העולם. ניתן היה לחשוב שהוא מאוד בטוח בעצמו, לא מתלבט, ויודע בדיוק לאן הוא הולך.

קריאת דברי רב-החובל כקול פנימי של יונה הופכת את דמותו לעגולה ורחבה יותר: כלפי חוץ הוא מורד, אך בפנים, בתת המודע שלו הוא יודע שעליו לקום ולקיים את שליחותו.

באדיבות אתר 929