האם ישנו מטבע שנקרא מחצית השקל? מה היתה צורת התשלום הנפוצה בזמן הקדום? האם השתמשו אז במטבעות? ומה הקשר למושג 'בצע כסף'?

 

המחקר הארכאולוגי מלמד כי בתקופת המקרא המונח "שקל כסף" התייחס למשקל של מתכת כסף. בתקופה זו מטבעות עדיין לא היו בשימוש, ואמצעי התשלום המקובל היה גוש מתכת (נחושת, זהב או כסף) במשקל מסוים. 

בחפירות שונות שנערכו בארץ התגלו משקולות רבות מתקופת הבית הראשון, העשויות מאבן בצורת כיפה. מתברר כי המשקל הנפוץ ביותר, שהיה ככל הנראה היחידה המרכזית, הוא השקל, שמשקלו כ־11.4 גרם. מחצית השקל היא אפוא גוש מתכת במשקל של כ־5.7 גרם. את מחצית השקל יצרו באמצעות בקיעת השקל לשניים, ועל כן התורה מתייחסת אליה לעתים כ"בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ" (ל"ח, כו).

אם אכן השיטה הנפוצה לתשלום הייתה באמצעות גושי מתכת, יכולים אנו להבין את הביטויים "בֶּצַע כֶּסֶף" (שופטים ה', יט) ו"שֹׂנְאֵי בָצַע" (י"ח, כא). כשאדם רצה לקנות דבר מה הוא לקח גוש מתכת, בדרך כלל של כסף, ובצע ממנו חתיכה מסוימת לתשלום. אולם, גם מי שרצה לשחד את השופט היה בוצע חתיכת מתכת ונותן לשופט על מנת שיפסוק לטובתו. על כן אחד הכינויים לשוחד היה "בצע".

בניגוד לעבר, בימינו אין קשר בין הערך על המטבע, שנקבע על ידי המדינה, לבין המתכת ממנה הוא נוצר או לגודלו. אף על פי כן, בשמו של השקל בן ימינו מצטלצל השם של מטבעות העבר.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הספר 'פרשת דרכים: מבט ארכאולוגי וגאוגרפי בפרשיות השבוע' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר