יואל חוזר ומזכיר בנבואתו את יום ה' הגדול והנורא. מהו יום ה' המיוחל, מהם מאפייניו ומה עתיד להתרחש בו?

 

יואל מנבא על בואו של "יום ה' הגדול והנורא" (ד). מה הם מאפייני יום ה' לפי פרק זה?

א. שפיכת רוח ה' על העם: הרוח אותה ה' נותן לעובדיו וליחידי הסגולה - תהיה פרושה על כל העם, ודעת ה' תמלא את הארץ "כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים", כפי שמופיע בישעיהו י"א. הרוח הזו הינה רוח של חכמה, דעת ויראת ה'. רק מי שיהיה רך כבשר יוכל לקבל את הרוח הזו ואז תתגשם גם נבואתו של יחזקאל בפרק ל"ו "ורוח חדשה אתן בקרבכם... ונתתי לכם לב בשר".

ב. ביטול המעמדות: לא רק מי שבמעמד חברתי גבוה, כגון הזקנים, יקבל את רוח ה' אלא גם מי שנמצא בשולי החברה כמו העבדים והשפחות יזכה לקבל את רוח ה', להראות שכולם שווים בפני ה'. ביטול המעמדות עליו מנבא יואל מזכיר את נבואת ישעיהו בפרק י' - "...ורמי הקומה גדועים והגבוהים ישפלו" אם כי אפשר להבין שלעומת ישעיהו שמנבא על שוויון מבחינה חברתית, יואל מתייחס לשוויון רוחני.

ג. תכלית המהלך הזה של שפיכת רוח ה' על העם היא הוצאת עבודת הכוכבים מהעולם. וכדי להבהיר את הנקודה יעשה ה' שפטים באלילים - השמיים יתמלאו בדם, אש ותימרות עשן, השמש תחשך ותכזב בעובדיה, הירח יתמלא בדם ויראה כמת לעובדיו.

ד. בסוף התהליך הזה ה' יהיה מוכר וידוע לכל באי עולם, יהיה אדון לכל העם כגדול כקטן, ותבוטל עבודת הכוכבים. וזה יהיה "יום ה' הגדול והנורא".

ולעניות דעתי - יואל מסמן אותו ביום שבו יאספו כל בית ישראל הקוראים בשם ה' אל הר ציון וירושלים ויצרו אגודה אחת להצמיח ביחד קרן לבית דוד ולהשיב את שבות העם.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער