מיד לאחר שעלה על כיסא מלכותו, פועל חזקיהו ומתקן תקנות בתחום המקדש והקודש ובתחום התורה והמצווה, ובכך מתקן את קלקולי אביו והולך בדרכי דוד ושלמה. פועלו זכה להערכה רבה והכתובים מעידים שמעשיו נעשו בכל לב.

 

מעשי יחזקיהו סדורים בספרנו בשתי חטיבות וערוכים על דרך הניגוד למעשי אביו: אביו רשע גמור והוא צדיק גמור. החטיבה הראשונה, הגדולה (פרקים כ"ט-ל"א), מדברת בפועלו ובתקנותיו בתחום המקדש והקודש ובתחום התורה והמצווה.

החטיבה הראשונה פותחת בדברי הערכה ליחזקיהו: "ויעש הישר בעיני ה' ככל אשר עשה דויד אביו" (ב); והיא חותמת בדברי הערכה וסיכום.

על המעשים הראשונים שנתפרשו בחטיבה הראשונה, בתחום הקודש והמקדש, ניתן לומר שכולם ברוח דברי הזירוז הראשונים שזרז יחזקיהו את הלויים: "התקדשו וקדשו את בית ה' וגו'" (ה). המעשים נעשים בכל לבבו (ל', יט; ל"א, כא), ביושר לבב (לד) ובאמונה, במשמע של נאמנות (ל"א יב, טו, יח) ובאמת (ל"א, כ; ל"ב, א). והם ממלאים את לב הכול שמחה (ל, לו ; ל', כא, כג, כו). ולפיכך תפילת העושים והמעשים מגעת "למעון קדשו לשמים" (ל', כז), וה' נעתר ועושה לישראל ניסים גלויים, המפורשים בחטיבה השנייה.

לפי הכתוב כאן פתח יחזקיהו בכל המעשים שעשה בתחום הקודש והמקדש מיד עם עלותו על כיסא מלכותו: "הוא בשנה הראשונה למלכו בחודש הראשון פתח את דלתות בית ה' ויחזקם" (ג). ובכך תיקן את מה שעיוות וקלקל אביו (ה-ו), וזכה שישתף העם פעולה עימו: "וישמח יחזקיהו וכל העם על ההכין הא-לוהים לעם כי בפתאום היה הדבר" (לו). 

אין ספק, שביקש יחזקיהו ללכת בדרכי דוד ושלמה. ובפועל אין יחזקיהו אלא שב ומחדש את התקנות הישנות שתיקן דוד בסדרי עבודתם של הכוהנים והלויים שהפעילם שלמה הלכה למעשה בבית המקדש שבנה. ולא לחינם הכתובים מזכירים כאן פעמים הרבה את דויד "ויעמד... במצוות דוד... ויעמדו הלויים בכלי דויד... ועל ידי כלי דויד מלך ישראל.... להלל לה' בדברי דויד" וגו' (כה-ל). ועל פסח יחזקיהו (המתואר בפרק הבא), שנעשה בעסק גדול ובהשתתפות בני שבטי המרכז והצפון, נזכר גם שם שלמה: "כי מימי שלמה בן דויד...לא כזאת בירושלים" (ל', כו).

נערך ע"י צוות אתר התנך 

מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר דברי הימים ב עמ' תתפה-תתפו