מהו ההבדל המרכזי בין תיאורי המקדש בספר דברי הימים לתיאוריו בספר מלכים? מהי הסיבה להבדל זה? אילו שתי תפיסות שונות הוא משקף ביחס למקדש?

 

בין תיאורי בניית המקדש וכליו בספר דברי הימים לתיאורים המקבילים בספר מלכים יש כמה וכמה הבדלים, שנוגעים כולם להבדל ביחס למזבח ולארון הברית. אחד ההבדלים הבולטים מופיע בתיאור ירידת אש מהשמים שאוכלת את הקרבנות שעל המזבח - "וּכְכַלּוֹת שְׁלֹמֹה לְהִתְפַּלֵּל וְהָאֵשׁ יָרְדָה מֵהַשָּׁמַיִם וַתֹּאכַל הָעֹלָה וְהַזְּבָחִים" (א). מדובר ברגע מכונן שכל מי העדים לו משתחוים לה' ומודים לו. ובכל זאת, ירידת האש מהשמים כלל אינה נזכרת בספר מלכים.

גם שירת הלוים, המלווה את הקרבת הקרבנות, איננה נזכרת בספר מלכים. בשני הספרים מסופר על הקרבת הקרבנות בחנוכת המקדש, אך שירת הלוים, המשתייכת לעבודת המזבח, מתוארת רק בדברי הימים: "וְהַכֹּהֲנִים עַל־מִשְׁמְרוֹתָם עֹמְדִים וְהַלְוִיִּם בִּכְלֵי־שִׁיר ה' אֲשֶׁר עָשָׂה דָּוִיד הַמֶּלֶךְ לְהֹדוֹת לַה' כִּי־לְעוֹלָם חַסְדּוֹ בְּהַלֵּל דָּוִיד בְּיָדָם וְהַכֹּהֲנִים מַחְצְרִים נֶגְדָּם וְכָל־יִשְׂרָאֵל עֹמְדִים" (ו).

ההבדלים שבין שני הספרים משקפים שינוי בתפיסה לגבי בית המקדש ותפקידו המרכזי.

בימי בית ראשון, בית המקדש היווה את מוקד השראת השכינה, ולכן הכלי החשוב בו היה הארון שסימל את הקשר של ה' עם ישראל. ספר מלכים, שמספר על בית המקדש הראשון, מדגיש דווקא את הארון. ספר דברי הימים, שמספר על בית המקדש השני, מציג הסתכלות שונה. בבית שני לא היה ארון, ומכיוון שכך תפקידו של המקדש השתנה. הדגש בו לא היה השראת השכינה, אלא עבודת ה'. המזבח, עליו מתבצעת העבודה העיקרית – הקרבת הקרבנות, הוא הכלי החשוב ביותר בבית המקדש השני, ולכן ספר דברי הימים מדגיש אותו גם בתיאור בית המקדש הראשון.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שני שיעורים באדיבות אתר ישיבת מעלות יעקב

לשמיעת השיעור הראשון

לשמיעת השיעור השני