מה מקורן של רעידות האדמה? ר' נתן מלמדנו כי בתוך הקושי הגדול, העונש הכביר שניחת על העם החוטא, יש גם אנחה אחת של האל, אנחה שיוצרת רעידת אדמה.

 

יחזקאל מתאר את האל שמשחית ופועל כנגד עמו ישראל בלי גבולות. אחד הפסוקים הקשים אומר: "וְכָלָה אַפִּי וַהֲנִחוֹתִי חֲמָתִי בָּם וְהִנֶּחָמְתִּי וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי בְּקִנְאָתִי בְּכַלּוֹתִי חֲמָתִי בָּם" (יג). האל כמו זועם ומכלה ופועל מקנאתו וחמתו.

המדרש מצליח למצוא גם בתוך המציאות הקשה הזו רגע אחד של הקלה ואולי יותר נכון רגע של הזדהות.

בדיון על ברכה לאחר רעידות אדמה מביאה הסוגיה אפשרויות שונות למקורה של תופעת טבע זו: האל סופק את ידיו, האל בועט ברקיע או דוחק את רגליו תחת כסא הכבוד.

התלמוד מביא אפשרות אחרת (בבלי ברכות נט ע"א): "רבי נתן אומר: אנחה מתאנח, שנאמר "והניחתי חמתי בם והנחמתי" (יחזקאל ה', יג)". גם ר' נתן מצטרף להסברים על פעולתו של האל שגורמת לרעידה, אבל כאן היא יוצאת מלבו - אנחה. האם האל נאנח על המעשים שעשה? על העם שנענש? - אין לדעת, ר' נתן אינו מסביר או מנמק. אבל בתוך הקושי הגדול, העונש הכביר, יש גם אנחה אחת של האל שיוצרת רעידת אדמה.

רעידת אדמה היא אחת מתופעות הטבע הקשות - היא מגיעה, משקשקת ומיד נעשה שקט שאחריו רק בכי וכאב. המדרש משלב בין פעולתו הקשה של האל בענישת עם ישראל ובין משהו שעולה מעמקי הלב - אנחה. יש כאן דבר והיפוכו - העונש הגדול והכואב מגיע ביחד עם אנחה שגם היא מביאה הרס וחורבן.

באדיבות אתר 929