כמובן שאין ברצוננו שבגדי הכהן הגדול יקרעו, אבל מדוע נדרש ציווי ספציפי בעניין המעיל?

 

לגבי המעיל מופיעה הנחיה מעניינת:

"וְהָיָה פִי-רֹאשׁוֹ בְּתוֹכוֹ שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב מַעֲשֵׂה אֹרֵג כְּפִי תַחְרָא יִהְיֶה-לּוֹ לֹא יִקָּרֵעַ" (לב)

הדבר נראה תמוה: כמובן שאין ברצוננו שבגדי הכהן הגדול יקרעו, אבל מדוע נדרש ציווי ספציפי בעניין? ומדוע דווקא בנוגע למעיל?

לדעתי ניתן למצוא הסבר לדבר מהופעות אחרות של פריט לבוש זה בתנ"ך, בהקשר אחד חוזר ונשנה: מלוכה ושררה.

בספר שמואל א (ב', יז-יט) מסופר: "וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת-פְּנֵי ה' כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים אֵת מִנְחַת ה'. וּשְׁמוּאֵל מְשָׁרֵת אֶת-פְּנֵי ה' נַעַר חָגוּר אֵפוֹד בָּד. וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה-לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת-אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת-זֶבַח הַיָּמִים".

שמואל מוצג כדמות מנוגדת לבני עלי בהיותו ראוי מהם להנהגת האומה אחרי עלי; ניתן לראות זאת, לדוגמה, בהנגדה בין השמועות על בני עלי (שמואל א ב', כב-כד) לבין השמועות על שמואל (שם ג', יט-כא). אחד הדברים שמאפיינים את שמואל בתהליך הזה הוא המעיל שאימו מכינה לו, שכנראה מבטא את ייעודו כמחליף בני עלי.

בהמשך, בהופעה אחרת, שאול קורע את מעילו של שמואל ובתגובה אומר לו שמואל: "קָרַע ה' אֶת-מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ" (שם ט"ו, כח). שוב, המעיל מסמל את המלכות, וקריעתו מסמלת את סיומה.

גם כאשר דוד יחתוך את כנף מעילו של שאול (שם כ"ד, ד), יש למעשה משמעות במישור זה, בו דוד לוקח את המלוכה משאול באופן סמלי.

אם כן, הרי ניתן להציע שמעילו של הכהן הגדול מסמל את מלכותו של הקדוש ברוך הוא המיוצגת על ידי אהרן הכהן, ושקריעת המעיל מסמלת חס וחלילה את סופה של מלוכה זו.

לפי הסבר זה הבעייתיות בקריעת מעילו של הכהן הגדול מתבררת באור חדש.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנך, המהווה בית ללימוד תנך בידי הנוער