מה עשה יאשיהו קודם - ביער את העבודה זרה מהארץ או ערך את בדק הבית? מדוע ספר מלכים מקדים בתיאורו את בדק הבית ונבואת חולדה, ואילו ספר דברי הימים מקדים את ביעור העבודה זרה?

 

מספר מלכים (ב כ"ב-כ"ג) עולה שיאשיהו פעל לביעור העבודה זרה מהארץ רק אחרי שערך בדק בית, מצא את ספר התורה וכרת ברית עם העם, ואילו על פי דברי הימים (ב ל"ד), ביעור העבודה זרה קדם לבדק הבית ולהתפתחויות שבאו בעקבותיו.

נראה כי התיאור של דברי הימים הגיוני יותר מבחינה כרונולוגית. סביר להניח שתהליך ביעור העבודה זרה קדם לבדק הבית ולכריתת הברית, כפי שמסופר בדברי הימים, ולא להיפך. הרי קשה לחשוב שיאשיהו ישפץ את בית המקדש, ואף יכרות ברית בין העם לקב"ה, כשעוד נמצאים בבית המקדש פסלים ומזבחות לעבודה זרה.

אך אם אכן זהו סדר התרחשות האירועים, מדוע מופיע סדר זה רק בדברי הימים, ואילו בספר מלכים הסדר שונה?

ספר מלכים וספר דברי הימים שונים במגמותיהם. בעוד ספר דברי הימים מספר על חיי מלכי בית דוד מהפן האישי שלהם, ספר מלכים מעוניין בהדגשת המשמעות ההיסטורית והלאומית של מעשיהם. כתוצאה מכך, ספר דברי הימים מקפיד לתאר את חיי יאשיהו על פי סדרם, ואילו ספר מלכים עשוי לתאר את קורות המלכים שלא על פי סדר הזמנים הכרונולוגי, אלא על פי חשיבותם מבחינה היסטורית. מבחינה היסטורית, המסר החשוב של ימי יאשיהו הוא שלמרות מאמציו ומפעליו, גזירת החורבן לא סרה מעל ממלכת יהודה. כדי להדגיש מסר זה, ספר מלכים משנה מסדר האירועים הטבעי, ומספר לנו בנבואת חולדה על כישלון הניסיון להביא לביטול גזירת החורבן, עוד לפני ששמענו שיאשיהו בכלל עשה ניסיון שכזה.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באדיבות ישיבת ברכת משה מעלה אדומים

לשמיעת השיעור המלא