כיצד נכתב ספר משלי? יהודה קיל, בפירוש 'דעת מקרא', מביא דעות שונות. מתברר שספר משלי לא נכתב ישירות כפי שהוא, אלא נאסף מכתבי יד, נברר, פורַש, ונערך.

 

יחיד הוא ספרנו בין כל ספרי נביאים וכתובים, המזכיר במפורש שם של חבר חכמים מעתיקים, וזמנם: "גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה" (כ"ה, א).

נחלקו הדעות במשמעות הלשון "העתיקו" כאן:

א. העברת דברים מספר לספר (או ממגילות לספר)

ב. העלאת דברים שנמסרו בעל פה על ספר

ג. העתקה מלשון ללשון, כלומר: מלשון נכרים ללשון עברית (דעת יחיד של ר' אברהם גבישון)

ד. בירור בין משלים, שאמרם שלמה ברוח הקודש לבין משלים שאמרם בכח שכלו (פירוש "קב ונקי" לר' דוד אבן יחיא)

ה. ר"ין נחמיאש פירש: "החלק הרביעי (מפרק כ"ה והלאה) לא היה ערוך בפי חכמי הדורות על הסדר, אלא חכם זה יודע משל אחד וחכם זה משל אחר. או שלמה המלך כתבו כעין רמזים מפוזרים ומפורדים באוצרותיו, וכשבא המלך חזקיה, צווה לשבנא הסופר והעתיקם וכללם עם דבריו הראשונים...

ו. שד"ל סבר, שכל שעה שהיה בא לאזנו של שלמה מעשה מיוחד היה אומר עליו משל ולימוד חכמה, ועבדיו היו כותבים אותם, ונשארו בבית המלך שלושת אלפים משלים, וזמן מן הזמנים הועתקו קצת מהם ונתפרסמו בקרב ישראל, ואנשי חזקיה חזרו ללקט וביררו מתוך אותם שלושת אלפים עוד קצת משלים, והם הכתובים מפרק כ"ה ואילך.

ז. עוד יתכן, שכוונת "אשר העתיקו" היא שהעבירו מספר משלי שלמה קדום, אשר היה רחב יותר, וכלל גם את הסיפורים בשלמותם, שמהם לקחו את התמצית בצורה מקוצרת, כמו שהם לפנינו

ח. באבות דר' נתן נוסח א פרק א נאמר: "לא שהעתיקו אלא שהמתינו. אבא שאול אומר: לא שהמתינו אלא שפירשו" (לפי פירוש ר"מ איש שלום, כוונת דברי אבא שאול היא שעקרו אותם משטחיות לשונם ופירשום לכוונה אחרת ממה שתראה בהשקפה הראשונה, כלומר: פירשו על דרך האלגוריה...)

העולה מכל הדברים כאן הוא שהעתקה זו עניינה אסיפת החומר, בירורו, עריכתו וכתיבתו לדורות... 

ונראה שנתפרסמו משלי שלמה מהדורות מהדורות, תחילה בצורה של קבצים, ולאחר מכן במהדורה נרחבת, זו שלפנינו.

מתוך תנ"ך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, הקדמה לספר משלי, סעיף כג, עמ' 104-107