מה עניין נשותיו של עשו לפרשת הברכות?

 

סיפור ברכותיו של יצחק ליעקב ולעשו מופיע בתורה בתוך מסגרת, העוסקת בנשותיו של עשו. לפני סיפור הברכות נושא עשו שתי נשים מבנות חת: "ויְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי. וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" (כ"ו, לד-לה), ובסיום סיפור הברכות נאמר שעשו לקח אישה נוספת – מחלת בת ישמעאל (כ"ח, ט) . מה עניין נשותיו של עשו לפרשת הברכות?
מסיפור הברכות ניתן היה לחשוב שיצחק הזקן לא היה מודע לטבעו של עשו. על כן מודגש דווקא כאן, שמעשיו של עשו גרמו ליצחק מורת רוח. למרות זאת, רצה יצחק לברכו בברכות גשמיות, שאינן בכלל "בִּרְכַּת אַבְרָהָם" על הארץ והזרע שנועדו ליעקב, אך יש בהן התאמה לתכונותיו המיוחדות של עשו כאיש שדה ויודע ציד, תכונות שאליהן התחבר יצחק.
פרשת הברכות פקחה את עיניו של עשו. כשראה עשו שלמרות התרמית של יעקב מברך אותו יצחק ב"בִּרְכַּת אַבְרָהָם", ושולח אותו לארם כדי לשאת אישה, הוא מבין שלמרות אהבתו של אביו אליו, הוא רואה דווקא ביעקב את ממשיך דרכו. לראשונה הוא מכיר בכך שגרם מורת רוח לאביו האוהב – "וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו" (כ"ח, ח)
וכאן יש לדייק: נשותיו הראשונות של עשו היו "מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" (כ"ו, לה), אולם מה שהביא את עשו לשנות את דרכו הייתה ההכרה ש"רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו" (כ"ח, ח). עשו לא הוטרד מיחסה של רבקה אליו, שהעדיפה תמיד את יעקב על פניו. כוחה של אהבת האב, היא שגרמה לשינוי בדרכו של הבן שסר מן הדרך.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הספר 'נקודת פתיחה' בהוצאת מכון צומת