בשאלה הסמויה הקיימת לכל אורכו של ספר שופטים - מלך או לא מלך - הפרק שלנו מציב בפנינו תשובה ברורה וחדה.

 

שני חורים שחורים קיימים בספר שופטים. השני הוא מעשה פילגש בגבעה, בו נדון מאוחר יותר. הראשון הוא תיאור שלטונו של אבימלך בנו של גדעון.

הסיפור קשה ביותר. ראשית, איננו יודעים מה שמו האמיתי. בפרק הקודם מספרים לנו כי: "וישם את שמו לאבימלך" (ח', לא) כלומר זה אינו שמו המקורי. במקרים אחרים, כמו שנאמר בספר נחמיה: "ושמת שמו אברהם" (נחמיה ט', ז), אנחנו יודעים מהו השם המקורי, ומהי מטרת השינוי: להעלות את אברהם לדרגת אב המון גויים. לכן יש להסביר כי שינוי השם לאבימלך, מטרתו הייתה יומרה מגלומנית לשלוט ללא הגבלות, בניגוד לגישת אביו, גדעון השופט: "לא אמשול אני בכם, ולא ימשול בני בכם, ה' ימשול בכם" (ח', כג).

 
שררתו על ישראל התחילה במרחץ דמים: חיסול בני משפחתו. גדולה הייתה הזוועה: 70 איש על אבן אחת. ההלם היה כנראה מאוד גדול, כפי שרצה זאת אבימלך: ברוב ימי שלטונו הקצר השקט נשמר. אולם, זרעי הפורענות נזרעו כבר אז, כפי שחזה זאת יותם במשלו המפורסם.
 
ממש כמו האטד, לא תרם אבימלך שום דבר חיובי לעמו. מצבם הביטחוני של השבטים היה טוב, והם לא נזקקו לאבימלך שיחלצם ממצוקה, בניגוד למה שאנו קוראים על המצוקות בימי דבורה, גדעון, יפתח, שמשון ואחרים. אופי שלטונו מתואר בפסוק: "וישר [=שררה] על ישראל שלש שנים" (ט', כב) ביטוי יחידני אצל השופטים. אומר המלבי"ם: לא כתוב – וישפוט, כי לא שפט [כמו השופטים האחרים – י.ק] אלא רק שר[=שלט] בחוזקה. הוא היה יכול לאחד את השבטים, ליצור מרכז שלטוני ורוחני לעם ישראל, היה יכול לסייע לשבטים שעדיין לא סיימו את התיישבותם בארץ. הוא לא קידם אותם במאומה. מרוחק היה מעמו, מסוגר בתוך מבצרו בארומה (מחוץ לשכם), חושש ודואג אך ורק לשלטונו שלו. תקופתו היא שיממון מוחלט. הוא איננו מקרין החוצה שום נקודת אור חיובית. חז"ל אומרים כי אבימלך הפלישתי טוב היה ממנו.
 
סיום שלטונו גם הוא, כתחילתו, הסתיים במרחץ דמים אכזרי: הריסתה של שכם עד היסוד וחיסול תושביה, במהלך בוגדני במיוחד, וסיום שלטונו עם הריגתו על ידי האבן שהושלכה עליו מידי האישה האמיצה מתבץ.
 
בשאלה הסמויה הקיימת לכל אורכו של ספר שופטים, האם עדיף שלטון מרכזי, רצוף ומסודר, או שופט שימשול בעם רק לעת הצורך, פרק זה מציב בפנינו תשובה ברורה וחדה. עדיפים חיים של חירות על כל הקשיים שבהם, משלטון יחיד ללא מצרים שעלול להידרדר לשלטון בדמותו של אבימלך הרוצח ושפל הנפש, בנו של גדעון.
 
הלוואי ששלטונם של הרודנים הרצחניים ב-70 השנים האחרונות היה נמשך שלוש שנים בלבד.
 
באדיבות אתר 929