המשורר במזמור מתאר כיצד הארץ פרוצה, עוברי אורח מקללים אותה, והחזיר מהיער מכרסם אותה. מדובר בתופעה מוכרת בה חזיר הבר חורג מבית גידולו הטבעי, מכרסם את היבולים החקלאיים וגורם בכך לנזקים כלכליים כבדים.

 

"יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר וְזִיז שָׂדַי יִרְעֶנָּה" (יד)

מחבר המזמור קושר בין חזיר הבר אל היער. המזמור כולו הוא דברי תחינה לא-לוהים להחזיר את רמת השמירה שלו על הארץ למצב קודם, טוב יותר. במצב הקיים, לדברי המשורר, הארץ פרוצה, עוברי אורח מקללים אותה, והחזיר מהיער מכרסם אותה.

החזיר חרג מבית גידולו הטבעי, היער, ועבר לתזונה מהתוצרת החקלאית. מצב בִּישׁ ביחס למצב קודם בו הארץ שפעה גפנים ותבואות. חזיר הבר המכרסם את היבולים, מסמל במזמור את שקיעת הארץ. מה השתנה ואיפשר את המצב החדש לכאורה?

גם היום, אוכלוסיית חיות הבר הישראלית מכרסמת ביבולים החקלאיים וגורמת לנזקים כלכליים. גם היום, חזירי הבר חורגים מבית גידולם הטבעי ופוגעים באופן חמור ביבולים. האם זה סימן להתדרדרות הארץ?

קצב הרבייה של חזירי הבר גבוה. הנקבות ממליטות עד 6 גורים בכל המלטה. החיים בעדר מגדילים את סיכויי הצאצאים לשרוד. לכן, הגורם המרכזי המווסת את אוכלוסיות חזירי הבר הוא המזון, והתוצרת החקלאית היא מקור מזון לא אכזב.

חזירי הבר וחיות בר אחרות ניזונות מהיבולים החקלאיים מכמה סיבות. הראשונה, השדות החקלאיים מאפשרים מזון זמין בעל ערך תזונתי גבוה. אפשר לדמות את המצב לילד שמניחים לפניו צלחת עמוסת ממתקים ומצפים ממנו שלא יתפתה אליה ויעדיף לאכול ברוקולי.

אולם חיות הבר בכלל וחזיר הבר בפרט לא נמשכים רק לתוצרת החקלאית אלא גם לפסולת החקלאית. כאשר הפסולת אינה מטופלת כהלכה, היא משמשת עבור החזירים, הניזונים גם מפסולת, כר מזון גדול ועשיר. תוספת האנרגיה הזו, הרבה מעל זו שהטבע מספק באופן טבעי, מאפשרת לחזירי הבר להתרבות במהירות ולהגדיל את הנזקים.

תופעה חדשה יחסית היא חדירת חזירי הבר אל הערים - תופעה אשר לא אחת פגעה באזרחים - כאשר המקור המרכזי של מזון לחזירים בשטחי הערים הוא פסולת. כמו כן, במקום לצמצם את כמות הפסולת, ישנם אזרחים רבים אשר מעדיפים להאכיל את חזירי הבר. תופעה שראוי שתיפסק.

כתיבה: ד"ר יהושע שקדי, מדען ראשי, רשות הטבע והגנים

באדיבות אתר 929