מה פשרם של העמודים יכין ובועז? מה התפקיד שלהם בבניין המקדש ומדוע הם נקראו בשם זה?

 

בפרקנו מופיעים העמודים יכין ובועז כחלק מסיכום בניית כלי המקדש: "עַמּוּדִים שְׁנַיִם". שני העמודים לא היו מחוברים לשום קיר או תקרה, וגם לא ברור מהו מקומם במקדש, בתוך האולם או מחוץ לו. אם כן, מה תפקידם?

רד"ק מסביר את השמות של העמודים כמייצגים חוזקה: "מה שקרא שם לעמודים, לסימן טוב לפי שהיו בכניסת הבית, קרא להם שמות לסימן טוב: לאחד יכין - לשון 'הכנה', שיכון הבית לעולם... ובעז - לשון עוז, והיא מלה מורכבת: בו עוז, כלומר: שיתן האל בו העוז והקיום"

הסברו של הרד"ק מעניין וניתן למצוא לו הד גם באחד הטקסטים באכדית:

šarrūtam dāritam ša kīma šamê u erṣetim išdāša šuršudā ukinnūšum…- כאשר (אנו ואנליל) הקימו לו (מרדוך) את המלכות התמידית אשר יסודותיה איתנים כמו השמים והארץ...

משפט זה אומר שהמלכות תלויה ביסודות שלה (והכוונה כאן ליסודות ארכיטקטוריים).  המילה יסודותיה באכדית (išdāša) באה בצורה זוגית ולא רבים, כלומר מדובר כאן דווקא על שני יסודות.

במקדשים שונים נמצאו עמודים דומים באופיים ליכין ובועז: מספר עמודים תלושים מהבניין עצמו שנמצאים במקום מרכזי במקדש לכאורה ללא מטרה נראית לעין. עוד ידוע לנו, שלעיתים מלכים קראו לשערים ולחומות בשמות אליליים, שכביכול ישמרו ויחזקו את העיר.

העמודים שמקים שלמה בבית המקדש, העונים לשם יכין ובועז, נקראים לא על שם אלים או אנשים (להוציא משיטתו של יבין הרואה בשני העמודים שמות של מייסדי מלכות בית דוד) אלא מבטאים חוזק ויציבות, כפי שגם פירש הרד"ק. העמודים שמקים שלמה מייצגים את החוזק של מקדש ה', ולכן גם נקראים באלו השמות.

באופן אירוני שני העמודים האלו, שלא היו תלויים בדבר, מייצגים דווקא יציבות וחוזק. כלומר עצם הנוכחות של העמודים והגודל שלהם היא זו שמייצגת את החוזק שלהם, ולא העובדה שעל גביהם עומד משהו.