בציורו של פטר פון קורנליוס, מתוארת הסיטואציה בה יוסף פותר את חלום פרעה. פרעה נראה עייף ומודאג, בעוד יוסף עומד במצב של בהירות. כל הנוכחים מעריצים את יוסף, חוץ מאחד. מיהו?

בתמונה: יוסף פותר את חלום פרעה, פטר פון קורנליוס, גרמניה, 1783 – 1867
 Peter von Cornelius [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons
 
"ועל פיך יִשק כל עמי" (מ)
בציורו של קורנליוס יוסף משמש כדמות אנושית של יועץ חכם:
יוסף מתגלה כצעיר כריזמטי ומוכשר, הנערץ על פמליית המלך. למרות זאת, ראשו של יוסף ממוקם בציור מעט מתחת לגובה ראשו של המלך. יחס הגובה מעיד על תפקידו של יוסף כיועץ וכמשנה למלך.
פרעה ממוקם במרכז הציור, שרביטו השמוט, ראשו המושפל הנתמך בידו, אצבעותיו הנתונות בפיו – אלה יוצרים תחושת עייפות ודאגה.
בועות החלום מתארות את תוכן החלום.
מיקומו של יוסף על רקע החלונות עם הנוף הנשקף החוצה, רומז להבנה ולראיית העתיד, לעומת פרעה, הממוקם על רקע עמום, ושרוי עדיין בערפל לגבי פשר חלומותיו.
האנשים בקהל נראים מרותקים לדברי יוסף. הקבוצה מורכבת מצעירים ומזקנים, מגברים ומנשים. כולם נראים משוכנעים באמִתוּת דברי יוסף. בולטת במיוחד האישה היושבת ומביטה בהתפעלות לעבר יוסף. ייתכן שזו אסנת בת פוטי פרע, שעתידה להיות אשתו, כדברי הכתוב: "ויתן לו את אסנת בת פוטי פרע כהן אֹן לאשה" (בראשית מ"א, מה).
האיש שמאחור – מאחורי הקהל נראה אדם היוצא מהקבוצה ומתרחק מהמקום. הוא מפנה את ראשו ומתבונן במתרחש תוך כדי תנועה, אך אינו שותף להתפעלות הכללית.
 
וימררוהו ורובו – זה פוטיפרע, כשראה שהרכיב פרעה את יוסף במרכבת המשנה אשר לו, אמר לפרעה: 'מפני מה המלכת את עבדי? והלוא קניתיו אני בעשרים כספים!'. מיד ענהו יוסף: 'והלוא אתה חייב מיתה בשעה שקניתני, שאין קונין עבד אלא מכנען... ואני מבני שם, ועוד בן מלכים אני'... (מדרש אגדה בובר, בראשית מט, כג)
במדרש זה פוטיפר אינו מרוצה ממינויו של יוסף, עבדו, לשליט מצרים. 'האיש שמאחור' בציור אינו מרוצה מן המצב, לכן ניתן לזהות דמות זו עם פוטיפר.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך ספרן של ירדנה לובוצקי ורותי מרק 'בין קודש למכחול' בהוצאת מגיד