מיהם האנשים שמעבר לנהרי כוש, שבעתיד יביאו מנחה לה'? וכיצד הגיעו הללו אל מעבר לנהרי כוש, מעבר להרי החושך?

 

אל מי כוונו הדברים בפרק י"ח? בתחילה מתואר גוי ממושך ומורט, עם נורא, גוי קו-קו ומבוסה - תיאורים המתאימים לעם השוכן באזור זה. אותו עם, בעת ההיא, בעת הגאולה - יוביל שי לה' צבאות להר ציון.  
נבואה מקבילה, אולם בלשון קצרה, מצויה בין נבואות צפניה: "מעבר לנהרי כוש עתרי בת פוצי יובלון מנחתי" (צפניה ג', י).
אין ספק שהכוונה לאותו אזור ולאותה נבואה: מנחה תובא לה' מן הארץ שמעבר לנהרי כוש.
למי כוונו הדברים? מי עתיד להביא מעבר לנהרי כוש מנחה לה' בהר ציון?
סביר להניח שישעיהו וצפניה ניבאו, שכשייקבצו גלויות ישראל בעת הגאולה, יבואו גם היהודים שנידחו אל מעבר לנהרי כוש ויביאו עימם מנחה לה'. ייתכן שאי הזכרתם המפורשת של בני ישראל - יש בה כדי לרמז שאין הכוונה ליהודים ממש שגלו אלא להשפעות יהודיות באזורים אלה, שסופן שיניבו פרי בצורת מנחה לה' בהר ציון.
דברי ישעיהו וצפניה, ובעקבותיהם המסורות שהובאו במדרשי חז"ל, מצביעים באופן ברור על הימצאותם של גולים מארץ יהודה ומתייהדים מבני כוש, סבא ומצרים בפתרוס ובכוש ואולי אף דרומה יותר - "מעבר לנהרי כוש", כבר בימי חזקיהו. כיצד הגיעו יהודים לשם?
על רקע תיאורי המקרא, באות מסורות חז"ל ומשלימות: מאה וחמשים העיירות שנכבשו במסעו של סנחריב ביהודה וכן אנשיו של שבנא, שביקשו להיכנע, יצאו עם צבא סנחריב אל אזור מלחמתו עם כוש גם כדי לסייע לו במלחמתו עם תרהקה מלך כוש. מסע זה סופו שנהיה לגלות ב"הרי החושך". סביר להניח, שיהודים אלה משבטי יהודה ושמעון, היו לעבדי צבא אשור ואולי אף לחיל משמר בגבול כוש. אולי הם שייסדו את המושבות הצבאיות ביב ובסביבתה בגבול כוש, שהממצאים הרבים ממנה מעידים על ייסודה סמוך לתקופה ההיא. נראה ש"הרי החושך" הם ההרים מעבר לגבול מצרים, בסודאן ובאתיופיה, מקומות נידחים וקשים למעבר - "ושם גנזם הקב"ה בהרי החושך".

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך כתב העת 'מגדים' בהוצאת תבונות