איך מבליט דברי הימים את חשיבותם של האירועים המתוארים בפרק? מדוע הם חשובים ומשמעותיים?

 

סיפורי פרק כ"א, המגיפה, קניית גורן ארנן ובניית המזבח, מהווים, על פי התיאור בדברי הימים, את התשתית לבניית המקדש. באמצעות מילים ופרטים שונים מקשר עזרא, כותב הספר על פי חז"ל, בין קניית הגורן ובניית המזבח לאירועים מכוננים מתולדות עם ישראל, ומדגיש את חשיבותם.

כך למשל, הזכרת המלאך והחרב לפני קניית הגורן מחברת בין סיפור זה לסיפור עקידת יצחק, שמתרחש, על פי המסורת, במקום הגורן, בהר המוריה. 

בנוסף, תיאור קניית הגורן מקביל לתיאור קניית מערת המכפלה: דברי דוד לארנן "בְּכֶסֶף מָלֵא תְּנֵהוּ לִי" מזכירים את דברי אברהם – "בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִי", והצעת ארנן לתת לדוד את הגורן בחינם וסירובו של דוד, מקבילים לדו-שיח בין עפרון ואברהם.

בסיפור בניית המזבח, תיאור האש שיורדת מהשמים – "וַיִּבֶן שָׁם דָּוִיד מִזְבֵּחַ לַה' וַיַּעַל עֹלוֹת וּשְׁלָמִים וַיִּקְרָא אֶל־ה' וַיַּעֲנֵהוּ בָאֵשׁ מִן־הַשָּׁמַיִם עַל מִזְבַּח הָעֹלָה" – מקשר את בניית המזבח לחנוכת המשכן ולחנוכת המקדש (על פי התיאור בדברי הימים).

קישור האירועים לאירועים משמעותיים אחרים, מבליט את חשיבותם הרבה של האירועים בהם נחשף מקום המקדש. על פי ספר דברי הימים, אירועים אלה הם הגורם המניע את התחלת בניית המקדש. במשך ארבע מאות שנה התרפה העם והשתמט ממלאכת הבנייה, וכאן, בעקבות עונש המגפה וקניית הגורן מתחיל התיקון. דברי דוד בסוף הסיפור, המובאים בתחילת הפרק הבא, מבטאים את ראשית תהליך התיקון: "וַיֹּאמֶר דָּוִיד זֶה הוּא בֵּית ה' הָאֱלֹהִים וְזֶה־מִּזְבֵּחַ לְעֹלָה לְיִשְׂרָאֵל".

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור מימי העיון בתנ"ך

לשמיעת השיעור המלא