אדם שיש לו סמכות והשפעה על אחרים, ורוצה לשמור עליהן, צריך לעשות חסד ואמת עם האנשים שנמצאים תחת חסותו.

 

"חֶסֶד וֶאֱמֶת יִצְּרוּ מֶלֶךְ, וְסָעַד בַּחֶסֶד כִּסְאוֹ" (כח)

חסד ואמת יצרו מלך = כשהמלך נותן ומיטיב לעם מעבר לחובתו (חסד), ויחד עם זה מקפיד לקיים את הבטחותיו, אומר תמיד את האמת, מסביר את ההגיון מאחרי כל פעולה שהוא מבצע, ועומד על כך שגם האזרחים ימלאו את חובותיהם (אמת) - האזרחים אוהבים ומכבדים אותו, וכך הוא שמור ומוגן מפני מרידות.

וסעד בחסד כיסאו = מעשי נתינה שהמלך עושה כלפי העם תומכים ומחזקים את הסמכות שלו בעיניהם, ומסייעים לו לבצע את תפקידיו העיקריים.

הדבר נכון לא רק לגבי מלך, אלא לגבי כל אדם שיש לו סמכות על הזולת, כגון: הורים ביחס לילדיהם. כדי לבנות סמכות הורית, עליהם להרבות במעשי חסד - בכל פעם שנותנים משהו לילדים, להדגיש שזה נעשה מתוך אהבה; וכן להפתיע את הילדים בנתינה מעבר למה שחייבים. בנוסף לכך עליהם להקפיד על האמת - להקפיד לקיים את הבטחותיהם, להגיד רק את האמת, וגם כשמענישים - להעניש במידה המתאימה ולהסביר את ההגיון שמאחרי העונש (עפ"י הרב ברוך רבינוביץ', תקליטור "חכמת שלמה", שיעור ראשון)

כמו כן, יש להקפיד שגם הילדים יגידו אמת ויקיימו את חובותיהם.

אותם חסד ואמת יצרו וישמרו על הסמכות של ההורים, והילדים יכבדו אותם כמו מלך ומלכה.

הדבר נכון גם בעולם העסקים, ובפרט בעסקי האינטרנט. חברות האינטרנט הגדולות, כגון גוגל ופייסבוק, זוכות בסמכות ושלטון בכך שהן עושות חסד - מספקות שירותים בסיסיים בחינם, וכך צוברות לקוחות שבסופו של דבר מביאים להן הכנסות, אם על-ידי צפיה בפרסומות או על-ידי קניית שירותים מתקדמים יותר.

הקושי העיקרי שהפסוק מציב בפנינו הוא לוותר על הכבוד - לא לנסות להשיג סמכות על-ידי כוח ותוקפנות, אלא על-ידי נתינה מתוך אהבה, אמירת אמת ועמידה בהתחייבויות.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר הניווט בתנ"ך