על ידי תשומת לב עירנית לשמות ולביטויים המופיעים בסיפור, ניתן לדלות מסרים חבויים. בפרקנו, לדוגמא, ישנו רמז מטרים על הקשר בין שמשון לדלילה.

 

האם נכון להתייחס למשמעות סמלית בשמות של אנשים ומקומות תנ"כיים? במובן מסוים, הרצון למצוא משמעות ספרותית עמוקה בשמות עלול להתנגש עם ההכרה בפרטי הסיפור כעובדות היסטוריות מציאותיות.

אולם לדעתי הסתירה ניתנת ליישוב. שאלת הפרטים הטכניים של ההיסטוריה אינה צריכה לגעת לתחבולותיה של היצירה התנ"כית ויכולתה להשתמש גם בשמות העובדתיים כדי לבטא משמעויות נוספות באופן עלום.

בספר שופטים רבים השמות הניתנים לפרשנות. גדעון 'גודע' עצי עבודה זרה; דבורה אשת לפידות היושבת תחת התומר, מהדהדת לנו את דבורה מינקת רבקה שנקברה תחת האלון; ושם אמו של שמגר, ענת, ממחיש את היותו גיבור חיל, בעל שם-תואר של אלת המלחמה הכנענית 'ענת'.

גם בפרק שלנו יש שם בעל משמעות סמלית - על פי המסופר לנו דלילה מתגוררת בנחל שורק (ד). בזמן שחוקרים רבים בעלי פוקוס ארכיאולוגי-טופוגרפי ינסו לבודד את מיקומו של האתר המדובר, ישנו משקל לעיון במשמעות הספרותית של השם הזה.

משמעות השם 'שורק' היא גפן משובח. סמנטיקה זו צריכה לגרום לנו לתהות אחרי מעשיו של שמשון הנזיר, המצווה להתרחק מכל דבר היוצא מן הענבים. כך גם קורה בירידתו לתמנה, כאשר הוא פוגש אריה בעת טיולו בכרמים.
בשני המקומות, תיאור המיקום והקשרו לענבים, מביא אותנו לתהות לגבי הדרך בה הולך שמשון, עוד לפני שבכלל יוודע לנו מה עשה שם.

על ידי תשומת לב עירנית לשמות ולביטויים המופיעים בסיפור, ניתן לדלות מסרים נוספים תוך כדי הקריאה. בפרקנו, לדוגמא, קבלנו רמז מטרים שהתקשרות שמשון אל דלילה היתה לא ראויה לו.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער