חלוקת הפרק:
1. פס' א-י: נשות שלמה והטיית לבו
2. פס' יא-יג: דבר ה' אל שלמה
3. פס' יד-כח: השטנים שקמו לשלמה
4. פס' כט-מ: פגישת ירבעם והנביא אחיה השילוני
5. פס' מא-מג: מות שלמה
 
1. פס' א-י: נשות שלמה והטיית לבו  

א. כפי שכבר ראינו בפרק ג', נישואי שלמה היו בעיקר למטרות פוליטיות, אולם כאן מתברר שזה לא נעצר שם. בעוד שבראשית פרק ג', בסמוך לידיעה על נישואיו עם בת פרעה, הכתוב הדגיש ששלמה אוהב דווקא את ה', כאן נאמר ששלמה אוהב את נשותיו.

ב. מפסוק ד משמע ששלמה עצמו עבד עבודה זרה, אולם מההמשך נראה שדווקא נשיו הן שעבדו עבודה זרה והוא רק סיפק להן את צרכיהן ולא מיחה בידן. יתכן שגם זה עומד ברקע לדברי רבי שמואל בר נחמני בגמרא בשבת דף נו, ע"ב, ששלמה לא חטא.  

2. פס' יא-יג: דבר ה' אל שלמה

יושם לב שבפסוקים אלו מודגש שפילוג הממלכה הוא עונש רוחני ואילו לקמן (פס' יד-כח) ישנו תיאור מעשי, אנושי, בו כל אחד מורד מבחירתו ומסיבתו שלו. רעיון זה של סיבתיות כפולה להיסטוריה הוא רעיון מרכזי במקרא החוזר שוב ושוב (השוו, לדוגמא, לדברי יוסף לאחיו בבראשית מ"ה, ח).
 
3. פס' יד-כח: השטנים שקמו לשלמה

פסוקים כו-כח: סיבת המרד המתוארת כאן קשורה למפעל בנייה גדול (המילוא) ולעובדה שירבעם היה מופקד על כל 'סבל בית יוסף'. מפעלי הבנייה הגדולים של שלמה שתוארו בפרקים הקודמים גרמו לשעבוד גדול של העם ('סבל' מזכיר את שעבוד מצרים – שמות ה', ד). בנוסף, העובדה שמדובר כאן על 'סבל בית יוסף' מלמדת שאת שבט יהודה שלמה פטר!

4. פס' כט-מ: פגישת ירבעם והנביא אחיה השילוני

יש לשים לב שלעצם קיומו של המרד לא היה צריך את אחיה השילוני. ירבעם התכוון למרוד גם ככה. מדוע אם כן נפגש עמו אחיה? נראה שמצד אחד יש כאן אישור נבואי למהלך אך מצד שני, ואולי בעיקר, מטרתו להגביל את המרד. עיקר מטרתו של אחיה היא להבטיח שגם ממלכת ישראל תעבוד את ה' (מה שלא קרה) וגם שלא ינסו לפגוע במעמדה של ירושלים (דבר נוסף שלא קרה).