פרק כ' בדברי הימים מספר על מלחמת דוד בעמון, המלחמה בה מת אוריה לאחר חטא דוד ובת שבע, ובכל זאת הסיפור כולו אינו מוזכר בפרק זה ואף לא במקום אחר בדברי הימים. מדוע? איך מתייחס ספר דברי הימים לחטא?

 

ספר דברי הימים מתאר רבים מקורותיו של דוד המלך, אך את סיפור חטא דוד ובת שבע הוא אינו מזכיר, על אף שזהו אירוע חשוב ומשמעותי. יש הטוענים כי מחבר הספר רוצה להציג את דוד באור חיובי, ולכן מספר עליו רק דברים חיוביים ונמנע מהדברים השליליים. טענה זו פשטנית ואינה נכונה, שהרי אם אכן כך, היינו מצפים שיופיעו בספר סיפורים כמו ניצחון דוד על גלית, התנהגותו של דוד כלפי שאול, וסיפורים נוספים המשבחים את דוד, ובכל זאת הם נעדרים מהספר. נראה, כי הבחירה באירועים מסוימים על פני אחרים אינה תלויה ביחסו של דברי הימים לדוד, אלא במגמת הספר לספר רק את האירועים שנוגעים לכלל עם ישראל, ולהשמיט את האירועים האישיים הנוגעים לאדם הפרטי.

ובכל זאת, ספר דברי הימים אינו מתעלם לחלוטין מחטא דוד ובת שבע. הוא משמיט את הסיפור הפרטי של דוד, את הכישלון הפרטי שלו שנוגע אליו באופן אישי, אך מפרט בהרחבה אחת מההשלכות הציבוריות שלו. בתנ"ך מתוארות שתי תוצאות של החטא: ספר שמואל מתאר את ההשפעה של החטא על מנהיגותו של דוד, וספר דברי הימים מתאר ומפרט את השפעת החטא על יחסו של דוד למקדש שבאה לידי ביטוי בפעולות הרבות שהוא עושה כהכנה לבנייתו. דוד יודע שלא יזכה לחנוך את המקדש, ובכל זאת, כחלק מתהליך התשובה על חטאו, הוא מתאמץ ומשקיע בהכנות לקראת בנייתו. המסר שמבקש בעל דברי הימים להעביר מחטא דוד אינו סיפור החטא והכישלון, אלא תהליך התשובה העוצמתי של דוד ובחירתו להמליך את הקב"ה ולהפנות את כל מרצו ומשאביו לבניית בית מקדשו.

 

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באדיבות ישיבת מעלות יעקב

לשמיעת השיעור המלא