לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

א. חלקה הראשון של הנבואה מונה את ערי מואב שיחרבו (א-ח). עקבו אחרי שמות הערים ושימו לב כיצד דורש הנביא את שמם לגנאי [חשבון (ב), מדמן (ב), מעלה הלוחית (ה), ערוער (ו)], כדברי רש"י על פסוק ב: חשבון ומדמן - שם מקום ולפי שמותם הוא מזכיר פורענותם.

ב. בין תיאורי החורבן של מואב, המהווים את עיקרו של הפרק, משובצים פסוקים המתארים את חטאי מואב. עיינו בקבוצות הפסוקים המצוינות להלן וסכמו את חטאיה השונים של מואב – א) ז, יא. ב) ז, יג. ג) כה-כו, כט, מב. ד) כז. עמדו על המכנה המשותף לכל החטאים.

ג. נבואת ירמיהו על מואב כוללת קטעים ואזכורים מכמה נבואות קדומות על מואב: פסוקים מה-מו מקבילים לדברי המושלים בבמדבר כ"א,כז-כט, ופסוק מה מקביל לנבואת בלעם על מואב בבמדבר כ"ד,יז. כמו כן, חלקים גדולים מנבואת ירמיהו מקבילים לנבואת ישעיהו על מואב (ישעיהו ט"ו). באלו אירועים עוסקות הנבואות הקדומות בבמדבר ובישעיהו? נסו לשער מה משמעות ציטוטן בנבואות ירמיהו.

ראו גם את דברי ירמיהו לעיל כ"ח,ח והיעזרו בפירושו של מ׳ בולה: ׳נראה ששני הנביאים לא התכוונו לאותה הפורענות – ישעיהו בוודאי התכוון לכיבוש מואב בידי מלכי אשור בשעתם, וירמיהו נבא על כיבוש מואב בידי נבוכדנאצר. ואין תימה שיש לשונות דומים או שווים בנבואתם של שני הנביאים שכן מקור אחד לנבואותיהם של נביאי האמת וכולם אמונים על מסורת נבואית אחת... להשמיעך שתבוסת מואב מידי נבוכדנאצר מלך בבל תהיה דומה לתבוסת מואב מידי סיחון מלך האמורי בתקופת יציאת מצרים׳ (דעת מקרא, עמ׳ תקפ).

ד. דימויים הקשורים לעולם הגפן והיין פזורים לאורך נבואתנו – עקבו אחרי הדימויים השונים בפסוקים יא-יב, כו, לב-לג. שימו לב לתפקיד הגפן/יין באזכורים השונים ועימדו על זיקתם לתיאורי החטא והעונש של מואב.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"