על ידי שימוש במגנים מימי שלמה במהלך המרד, מנסה יהוידע להחיות את זכר שגשוגה של מלכות בית דוד ולאחל לנצר העולה למלוכה שישיב את הממלכה לימיה הטובים.

 

"וַיִּתֵּן הַכֹּהֵן לְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת אֶת־הַחֲנִית וְאֶת־הַשְּׁלָטִים אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ דָּוִד אֲשֶׁר בְּבֵית ה'" (י)

החנית והשלטים שיהוידע הכהן נותן לשרי המאות נראים תמוהים.

שלט פירושו מָגֵן בשפה המקראית. האם מדובר במגנים ששמר דוד בבית ה' משלל מלחמותיו, למרות שלא מסופר לנו על כך? או שמא במגנים מאוחרים יותר - אנו יודעים ששלמה הכין מגנים מזהב שהיו בביתו (מלכים א י', יז). לאחר ששישק מלך מצרים לקח את מגני הזהב, רחבעם הכין במקומם מגני נחושת שהרימו הרצים לפניו בכל פעם שהלך לבית ה' (שם י"ד, כו-כח). שימוש זה מתאים לשימוש אותו מייעד יהוידע כאן.

המלבי"ם אומר שהמגנים בהם השתמש הכהן הם אכן דווקא המגנים שעשה שלמה, וייחוסם של המגנים לדוד עצמו הוא משום שהם נעשו משלל מלחמותיו.

כאשר קוראים את סיפורי דוד ושלמה עולה הרושם שמלכות שלמה הייתה רחבה יותר, עשירה יותר ומשמעותית יותר ממלכות דוד. פירושו של המלבי"ם מציע שאף שכך זה נראה, יש לזכור לייחס את השגשוג של מלכות שלמה למלכות דוד שהייתה לא פחות חשובה והיא שעיצבה ואפשרה את האופן שבו תשגשג מלכות שלמה.
הבחירה של הכהן לייחס את המגנים דווקא לימי דוד מבטאת הכרה בחשיבותה של מלכות דוד ובהיותה התשתית לשגשוג של ימי שלמה.

הקישור למלכות שלמה מתחבר גם עם הפסוק האחרון בפרק המהווה ארמז לימי שלמה - "וַיִּשְׂמַח כָּל־עַם־הָאָרֶץ וְהָעִיר שָׁקָטָה" (כ).

בתקופה זו, לאחר התדרדרות ארוכה של מלכי בית דוד עד לרמת חטאי אחזיה ועתליה, הכהן מנסה להחזיר את מלכי בית דוד כקדם ומדגיש במכוון את ימי תחילתה הטובים של שושלת זו כתקווה לחזרה לימים כאלו בימי יואש.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער.