ניכר כי ברקע הפסוקים המתארים את חנוכת המקדש עומדים פסוקים המתארים אירוע דומה בתנ"ך. ההשוואה בין הפסוקים חושפת הבדל מהותי בין שני האירועים, הבדל שמשקף את מעלתו של בית המקדש.

 

מפעל בניית בית המקדש מגיע לסיומו עם העלאת ארון ה' מעיר דוד לבית המקדש. מיד אחרי העלאת הארון, שמסמלת את השלמת הבניה, הקב"ה מביע את הסכמתו למעשה המקדש ומשרה בו את שכינתו – "מָלֵא כְבוֹד־ה' אֶת־בֵּית הָאלקים" (יד). הפסוקים המספרים על השראת שכינת ה' בבית המקדש מזכירים את הפסוקים מחנוכת המשכן.

בחנוכת המשכן: "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת־הַמִּשְׁכָּן׃ וְלֹא־יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד כִּי־שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת־הַמִּשְׁכָּן". (שמות מ', לד-לה)

בחנוכת המקדש: "... וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית ה'׃ וְלֹא־יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמוֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי־מָלֵא כְבוֹד־ה' אֶת־בֵּית הָאלקים". (יג-יד)

בשני המקומות מוזכר הענן, ובשניהם אי אפשר להיכנס למקום הקדוש מפני שהוא מלא בכבוד ה'. אך לצד הדמיון בין המקורות, בולט גם ההבדל. בשמות – "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד" – הענן חיצוני למשכן, הוא רק מכסה אותו, ואילו במקדש – "וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית ה'" – הענן ממש בתוכו. ממה נובע הבדל זה? נראה שההבדל במקומו של הענן מושפע מההבדל המהותי שבין המשכן לבית המקדש. המשכן לא נועד להיות מקום קבוע להשראת השכינה. הוא מקום זמני בלבד, ולכן הענן נשאר מעליו, ולא נכנס אליו. כשהענן יעלה, בני ישראל יפרקו את המשכן ויבנו אותו מחדש במקום אחר. בית המקדש, לעומת זאת, הוא מקום הקבע, ולכן הענן נכנס אליו להיות בו בקביעות – "מָלֵא עָנָן בֵּית ה'".

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באדיבות אתר ישיבת הגולן

לשמיעת השיעור המלא