מדוע ספר דברי הימים מרחיב כל כך בהכנות של דוד לבניית בית המקדש? איך מתקשרות הכנות אלה לחטאו של דוד בבת שבע? ואיזה מסר אנו לומדים מכך?

 

ספר דברי הימים מפרט את הפעולות הרבות שנוקט דוד כהכנה לבניית בית המקדש, ומרחיב בתיאורן. לאורך כשמונה פרקים מסופר איך מכין דוד את כל החומרים הנדרשים, אוסף את בעלי המלאכה, מסדר את משמרות הכהנים והלוים, מכין את התכניות לבניית מקדש, ועושה כמעט הכל חוץ מלהתחיל בבניה ממש. דוד יודע שלא יזכה לבנות את המקדש ולראות אותו, ובכל זאת הוא משקיע רבות ועושה כל שביכולתו לקראת בנייתו.

דברי הימים רואה בהשקעה הרבה של דוד בהכנות לבניית המקדש חלק מתהליך התשובה שלו ומהתיקון שהוא עושה בעקבות חטאו עם בת שבע. לאחר החטא, דוד מבין את מגבלותיו כאדם, גם בהיותו מלך, ומכיר בגדולתו של הקב"ה, מלך הכבוד האמתי. ההתמקדות שלו בבניית המקדש, בה הוא עסוק כל ימיו אחרי החטא, מבטאת את הכרתו במלכות ה', את כניעתו לפניו, ואת רצונו להמליך את הקב"ה ולכבד אותו.

באמצעות תיאור התיקון שעשה דוד והפירוט של פעולותיו הרבות למען המקדש מבקש ספר דברי הימים לעודד את אנשי דורו, ולעורר אותם לעשות תהליך של תשובה ולבנות מחדש את בית המקדש. הספר נכתב בימי שיבת ציון כשאנשי הדור עדיין מזועזעים מחורבן הבית, ונמצאים במשבר רוחני. בעל דברי הימים מתאר בפניהם את תהליך התיקון העוצמתי שעשה דוד וקורא להם ללמוד מדוד, לתקן את דרכי אבותיהם, לחזור בתשובה, ולפעול להקמתו המחודשת של בית המקדש.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באדיבות ישיבת מעלות יעקב

לשמיעת השיעור המלא