"וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן. וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שמות מ', לד-לה)

 

נראה מזה שכבוד ה' אינו הענן, אלא שהאש והאור.

דהיינו, כבוד ה' היה נראה מתוך הענן, כי זולת הענן לא היה אפשרי להסתכל בו כי באור השמש לא יוכל האדם להסתכל קל וחומר באור זוהר שכינתו יתברך.

על כן היה האור הקדוש ההוא תמיד נראה מתוך הענן,

וכשהוקם המשכן נבדלו זה מזה, כי האור האלהי היה נכנס לתוך המשכן כי שם מקום קדושתו יתברך והענן נשאר מבחוץ.

וזה שאמר סוף פרשת משפטים (שמות כ"ד, טז) "וישכון כבוד ה' על הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים" - רצה לומר: הענן כסה את כבוד ה' כדי שיוכלו לראות הכבוד ההוא.

כמו שנאמר שם "ומראה כבוד ה' כאש אוכלת בראש ההר לעיני (כל) [בני] ישראל" (שם, יז), כי על זה האופן יכלו לראות הכבוד.

ולכך אמר כאן "ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא [את] המשכן", כי אילו היה כבוד ה' מעורב עם הענן היה יכול לבוא שמה

כמו שנאמר סוף פרשת משפטים "ויבוא משה בתוך הענן" (שם, יח) כי לפי שאז היה כבוד ה' מכוסה בענן היה אפשרי למשה לבוא בתוך הענן,

אבל עכשיו שנבדלו זה מזה שהענן היה מבחוץ וכבוד ה' היה בלא ענן תוך אוהל מועד על כן היה מן הנמנע למשה לבוא תוך אוהל מועד.

 

 

 

כלי יקר - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ. נולד בשנת 1540. רבו המובהק היה המהרש"ל. משנת 1604 כיהן כעוזרו של המהר"ל ברבנות העיר פראג וכראש הישיבה בה, ולאחר פטירת המהר"ל מונה לרב העיר. היה ידוע כדרשן מופלג. חיבר חיבורים רבים בענייני מוסר ויראת שמים, אך התפרסם בעיקר בזכות פירושו 'כלי יקר' על התורה.