הנקמה באדום, על ידי בורא עולם, היא חלק מהפיכתו של העולם למקום טוב יותר, מוסרי יותר. המלחמה הזאת ברשע היא הכרח. בלעדיה לא תהיה גאולה אמתית לא לנו כעם, ולא לתבל כולה.

 

התהליך המופלא של שיבת עם ישראל לארצו, שבאופן טבעי אמור להשפיע אוירה מרוממת ונשגבה, שמחה ותקווה טובה לעתיד, מלווה במעשה של נקמה עקובה מדם של ה' באויבי ישראל, ובראשם אדום. התיאור של מעשה הנקם קשה מאוד. הנוקם (=א-לוהים) נשאל "מדוע אדם ללבושך ובגדיך כדורך בגת?" (ב) והוא עונה: "פורה (=גת) דרכתי לבדי ומעמים אין איש אתי, ואדרכם באפי וארמסם בחמתי, ויז נצחם (=וניתז דמם) על בגדי (ולכן) וכל מלבושי אגאלתי (=מלאו בדם)" (ג). אכן תיאור קשה של הופעתו החיצונית של הנוקם: ה' בכבודו ובעצמו. גם שירת האזינו בספר דברים, המתארת את הקשר הנצחי שבין הקב"ה לעם ישראל, מסיימת במילים: "הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו" (דברים ל"ב, מג). מדוע מלווה הגאולה בנקם כה כבד? האם ישועתם של בני ישראל בלבד אינה מספקת?

אכן, אם אנו מבינים את תהליך הגאולה כמעשה דו-צדדי בלבד בין ה' לבין עמו, יש אומנם מקום לתהות לשם מה הנקמה בגויים ולמי היא תועיל. הרי אי אפשר להחזיר את הגלגל ההיסטורי לאחור, ומעשי העוולה והנבלה הקשים, שמהם סבל עמנו במשך כל שנות גלותו, עד ימינו ממש, הם בבחינת: "מעוות לא יוכל לתקון" (קהלת א', טו). אבל אם אנו מבינים שגאולת עם ישראל היא ההתחלה, ובעקבותיה אמור להיוושע העולם כולו, יש הכרח בנקמה.

אין להבין את מעשה הנקמה הזה כמשהו שעושה הנפגע כתגובת נגד למי שפגע בו. על כך כבר אמרה התורה: "לא תקום ולא תטור" (ויקרא י"ט, יח). מעשה הנקמה כאן, הוא חלק מהתהליך העולמי של המלחמה ברוע, ברשע ובזדון הנורא של רשעי עולם. לפני כ-70 שנה הצילו את העולם בדם ואש בלבד. בימינו אלו אנו נוכחים לדעת שישנה רשעות אותה לא ניתן לתקן אלא בדם ואש.

הנקמה הזאת באדום, על ידי בורא עולם, היא חלק מהפיכתו של העולם למקום טוב יותר, מוסרי יותר. המלחמה הזאת ברשע היא הכרח. בלעדיה לא תהיה גאולה אמתית לא לנו כעם, ולא לתבל כולה. במקרים הקיצוניים, כנקמה הקשה מאוד באדום, יטפל הקב"ה, כי הוא היחיד שיודע מה לעשות ואיך לעשות נקמה שכזאת.

ממנו נלמד אנו, עם ישראל וכל האומות כולם, כי עלינו להלחם במו ידינו ברשעה כולה ללא פשרות, באמצעים שלנו, המותרים לנו כבני אנוש. אז נזכה לעולם ראוי שניתן לחיות בו. כשזה יקרה, נזכה לגאולה השלמה ביחד עם העולם כולו.  

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

באדיבות אתר 929