כל המאבקים בדור הזה קשורים וארוגים במלחמות-בראשית הקדומות של ישראל. האויב המרכזי כאן היה מדין, והמאבק הקשה עמם בזמן גדעון הוא סיבוב שני של המאבק ההיסטורי נגד מדין שניהלו משה ופינחס.

 

פרשת גדעון היא הארוכה מכל פרשיות ספר שופטים (וודאי אם מוספים את פסוקי פרשת אבימלך), והיא המרכזית בספר גם מבחינה מהותית ובה מתבררים יסודותיו הרעיוניים ותכניו של הספר כולו.

מלחמת גדעון והניצחון על מדין עליהם נקרא בהמשך היו גדולים כל כך עד שהשאירו את חותמם על הדורות הבאים. ישעיהו (ט', ג) משווה את מפלת סנחריב בשערי ירושלים למפלת מדין: "כִּי אֶת עֹל סֻבֳּלוֹ וְאֵת מַטֵּה שִׁכְמוֹ שֵׁבֶט הַנֹּגֵשׂ בּוֹ הַחִתֹּתָ כְּיוֹם מִדְיָן". ושוב הוא חוזר אל הדימוי הזה וחורז את נצחונו של גדעון יחד עם יציאת מצרים וקריעת ים סוף: "וְעוֹרֵר עָלָיו ה' צְבָאוֹת שׁוֹט כְּמַכַּת מִדְיָן בְּצוּר עוֹרֵב וּמַטֵּהוּ עַל הַיָּם וּנְשָׂאוֹ בְּדֶרֶךְ מִצְרָיִם" (שם י', כו).

שירי אסף בספר תהילים (פ"ג, י-יב) הקדימו את ישעיהו בכך: "עֲשֵׂה לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן. נִשְׁמְדוּ בְעֵין דֹּאר הָיוּ דֹמֶן לָאֲדָמָה. שִׁיתֵמוֹ נְדִיבֵמוֹ כְּעֹרֵב וְכִזְאֵב וּכְזֶבַח וּכְצַלְמֻנָּע כָּל נְסִיכֵמוֹ". ידיעותיהם של דורות קדמונים על האירוע הזה הציבוהו כדוגמה לדורות עולם, אם מפני גודל הנס והיקף הניצחון ואם משום משמעותו הערכית והעקרונית.

אולם למרות זאת עיקר הפרשה אינו תיאור הנס והמלחמה אלא ההכנות הרוחניות המורכבות לקראתה. כלומר, אין בעיה לפני המקום למגר את מדין, יש אלף דרכים לחסלם, אולם השאלה המרכזית היא איך עושים את הדור ראוי לכך, באילו תנאים תבוא הגאולה ואיזה אופי תלבש.

"והיה אם זרע ישראל ועלה מדין ועמלק ובני קדם ועלו עליו" (ג). כל המאבקים בדור הזה קשורים וארוגים במלחמות-בראשית הקדומות של ישראל. האויב המרכזי כאן היה מדין, והמאבק הקשה עמם בזמן גדעון הוא סיבוב שני של המאבק ההיסטורי נגד מדין שניהלו משה ופינחס (במדבר ל"א). המדיינים התקרבו בתחילה לישראל אבל בהמשך בחרו רובם בדרך של התרחקות ואיבה.

המלחמה הראשונה במדין במדבר לא נשאה אופי צבאי רגיל, היא הייתה תגובה על עורמתם ופיתוים של המדיינים שניסו להכשיל את ישראל, ולכן נשאה אופי של מלחמת-נקם בעלת מימד רוחני. נשלחו אליה נציגי העם בלבד ובראשם פנחס הכהן "... וכלי הקדש וחצצרות התרועה בידו" (במדבר ל"א, ו). גם במלחמה זו של גדעון גבר היסוד הרוחני הניסי על היסוד המציאותי והיא הוכרעה על ידי שופרות. היא הפכה למלחמת אמונה ועל ידיה התבררו סוגיות השקפתיות יסודיות.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'עוז וענווה – עיונים ביהושע ושופטים', בהוצאת מדרשת הגולן