הפרק שלנו הוא חידה - מי היא אותה ארץ צלצל כנפיים? והאם מדובר בו על תבוסת אשור או שזוהי נבואה לעתיד לבוא? בין כך ובין כך, המסר העיקרי של פרקנו הוא שמאחורי כל ההתרחשויות המתוארות בנבואות על העמים עומדת התוכנית האלוקית שתכליתה: הכרתם של אומות העולם במלכותו של ה' על עם ישראל בארץ ישראל ועל העולם כולו.

 

פרק י"ח פותח בפסוק שכולו חידה: "הוֹי אֶרֶץ צִלְצַל כְּנָפָיִם אֲשֶׁר מֵעֵבֶר לְנַהֲרֵי כוּשׁ" (א). מי היא אותה 'ארץ צלצל כנפיים'? שמא זו אומה צפונית, דהיינו אשור, כדברי המלבי"ם, הבאה לשכנע את הנשארים ביהודה, לבוא תחת חסותה? או שמא, לפי הסברו של עמוס חכם, זו אומה מדרום למצרים ששמה כוש ונציגיה באים לראות במו עיניהם את התשועה הגדולה שהתרחשה ביהודה, עם מפלתו הפתאומית של סנחריב מלך אשור? או שמא זו נבואה לעתיד לבוא, כפי שמסביר הרד"ק, הרומזת למלחמת גוג ומגוג שבסופה תבוא הישועה הגדולה לעם ישראל, ביחד עם ההכרה של כל האומות במלכותו של הקב"ה על עמו ועל תבל כולה?

עם כל הפיצול הקיים בין הפירושים הנ"ל, ניתן למצוא כמה עניינים המשותפים להם: הביטוי 'צלצל כנפיים' לפי הפרשנים מעיד שהגוי קשור לצל מרובה - צל של מפרשי הספינות הרבות הנושאות אל ארץ ישראל את הגוי שבא כדי לחקור את הנס הפלאי שאירע לעם ישראל ושִׁמְעוֹ יצא למרחוק, או שזהו צילם של העצים הרבים המצויים בארצם של הבאים לארץ, שישיבתם ומגוריהם על נהרות רבים.

ענין משותף אחר הוא, שפרק זה מהווה מעין אתנחתא בתוך הנבואות על הגויים. בפרק זה, אומר הקב"ה, כי העמים שמסביב לארץ ישראל, בטוחים ביכולותיהם הצבאיות להביס את יושביה (כדוגמת התרברבותו של סנחריב מלך אשור). לכאורה נראה כי הם צודקים. בשלבים מסוימים של כניסתם לארץ נראה כי היא חשופה ללא מגן, וכי יהיה קל להשיגה. אבל אומר הקב"ה לנביא, גם אם בשלבים מסוימים של ההתרחשויות ההיסטוריות, יתגברו עמים שונים על ישראל, "אֶשְׁקֳטָה וְאַבִּיטָה בִמְכוֹנִי" (ד), כביכול אינני מתרגש מהמהומה שהעמים מקימים. ממכון שבתי אני מנהיג את מהלכי ההיסטוריה. בסופן של כל ההתרחשויות יבואו כל האומות הללו, או מי שיישאר מהן "אֶל מְקוֹם שֵׁם ה' צְבָאוֹת הַר צִיּוֹן" (ז) - אל מקום ארצם של בני ישראל אשר יזכו להיות תחת ממשלתי בעת הגאולה השלמה.

כלומר המסר העיקרי של פרקנו הקצר והחידתי הוא, שמאחורי כל ההתרחשויות העולמיות הבאות לידי ביטוי בפרקים הללו, עומדת תוכנית המונהגת ומבוצעת בידי יוצרו של עולם, שתכליתה: הכרתם של אומות העולם במלכותו של ה' על עם ישראל בארץ ישראל ועל העולם כולו.

באדיבות אתר 929