"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" (שמות י"ד, טו)

 

שמות רבה (וילנא) פרשת בשלח פרשה כא

"שומע תפילה עדיך כל בשר יבואו" (תהילים ס"ה, ג) - ... אתה מוצא בשר ודם אינו יכול לשמוע שיחת שנים כאחד, אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן אלא הכל מתפללין לפניו והוא שומע ומקבל תפלתן.

דבר אחר - "שומע תפלה" - אמר ר' יהודה בר שלום בשם ר' אלעזר: בשר ודם אם בא עני לומר דבר לפניו אינו שומע הימנו, אם בא עשיר לומר דבר מיד הוא שומע ומקבלו. אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן אלא הכל שוין לפניו, הנשים והעבדים והעניים והעשירים. 

תדע לך שהרי משה רבן של כל הנביאים כתוב בו מה שכתוב בעני - במשה כתיב: "תפלה למשה איש האלהים" (תהלים צ', א) ובעני כתיב: "תפלה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו" (תהלים ק"ב, א). זו תפלה וזו תפלה. להודיעך שהכל שוין בתפלה לפני המקום.

תדע לך כשיצאו ישראל ממצרים רדף אחריהם פרעה שנאמר "ופרעה הקריב" (שמות י"ד, י), וכתיב "ויצעקו... אל ה'" (שם). התחיל משה אף הוא מתפלל לפני המקום, אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מה אתה עומד ומתפלל? כבר התפללו בני ושמעתי תפלתן. שנאמר "מה תצעק אלי" (שם, טו). 

 

 

 

שמות רבה - מדרש אגדה לספר שמות. המדרש מורכב משני חלקים (חלק א - על פרקים א'-י'; חלק ב - על פרקים י"ב-מ') השונים זה מזה באופיים והם נוצרו, ככל הנראה, בזמנים שונים. החלק הראשון מאוחר יותר לשני והוא כנראה קיבל את צורתו הסופית רק לאחר המאה ה-11 אם כי נשתמרו בו בוודאי גם מדרשים קדומים. בחלק הראשון מובאים פירושים כמעט לכל פסוק בעשרת הפרקים הראשונים של הספר. החלק השני הוא חלק מספרות 'מדרשי התנחומא' העוסק בפסוקים הראשונים של כל 'סדר מקראי', סדר הקריאה שהיה נהוג בארץ ישראל. (מתוך: ע' רייזל, מבוא למדרשים, מכללת הרצוג תשע"א)