"הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים" (תהילים ק"ד, יח)

 

"הרים הגבהים ליעלים" - כיון שזכר מדור העופות שהוא העצים הגבוהים (טז-יז), אמר גם כן ההרים הגבוהים שהם מְדוֹר חיות השדה. וזָכַר בפרט היעלים כי הם יבקשו ההרים הגבוהים ושם ישכנו, וכן קרא אותם (איוב ל"ט, א): "יעלי סלע".

"סלעים מחסה לשפנים" - וכן הסלעים יש בהן תועלת לחיות, כי הסלעים יש בהן מערות וּנְקָרוֹת יֶחֱסוּ שם השפנים, וכן יֶחֱסוּ (ישעיה נ"ז, ה) "תחת סְעִפֵי הסלעים".

והנה הכל נברא לתועלת ולצורך אין דבר רֵק, והקטן במעלה נברא לתועלת הגדול ממנו כמו שפירשנו, והכל לתועלת האדם כי הוא עליון על כולם.

והֵנָּה זָכַר הנבראים ביום השלישי ותועלתם, ואף על פי שזכר בכללם ההרים והסלעים, והם בכלל הארץ שנבראת ביום ראשון, זְכָרָם הֵנָּה על ידי גלגול זֵכֶר תועלת העצים לעופות, כמו שההרים והסלעים גם כן תועלת לחיות.

 

 

 

רד"ק - ר' דוד בן יוסף קמחי, חי בדרום צרפת בין השנים 1160-1235. התפרסם כדקדקן על ידי ספרו "מכלול", הרבה לעיין בפילוסופיה ובמדעים. כתב פירוש לתנ"ך לספרי בראשית, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, תהילים ודברי הימים. פירושו עוסק הרבה בענייני לשון, ניקוד, מסורה, ופירוש המילים. הוא עוסק גם בשאלת חיבור הספרים וזמנם של הנביאים, שאלות היסטוריות וגיאוגרפיות, ובויכוחים עם הפרשנות הנוצרית לכתוב.