בפרק שלפנינו בין שלל השמות מתוארת שושלת כהנים שראשיתה ביוצדק. מה אנו יודעים על בני אותה שושלת? ומה אפשר להסיק מאותה רשימה?

 

בנחמיה י"ב, י-יא, בפרק שמדבר על הכהנים והלויים בימי בית שני, מובאת שושלת כהנים.

בפס' כו מדובר על יויקים בן ישוע בן יוצדק.

שושלת הכהנים לפי פסוקים אלה היא:

יוצדק - יהוצדק 

ישוע - יהושע

יויקים

אלישיב

יוידע

יונתן

ידוע

איזה מידע יש בתנ"ך לגבי כל אחד מבני השושלת?

יוצדק - דברי הימים א ה', מא: "ויהוצדק הלך בהגלות ה' את יהודה וירושלים, ביד נבוכדנאצר".

ישוע בן יוצדק מוכר לנו ממקומות רבים - זהו הכהן הגדול שעלה עם זרובבל בן שאלתיאל מבבל וייסד את בית המקדש (עזרא ג', חגי א'-ב', זכריה ו', עזרא ה'). ישוע נקרא בפי ה' "אוד מוצל מאש" (זכריה ג', ב), והפירוש המקובל הוא, שהוא אחד השרידים היחידים שנותרו מחורבן בית המקדש הראשון. ואכן, על פי האמור למעלה, אם יהוצדק יצא לגלות ביד נבוכדנאצר, סביר שגם בנו ישוע הלך איתו. חלק מבניו ואחיו של ישוע - מעשיה, אליעזר, יריב וגדליה - לקחו נשים נכריות (עזרא י', יח).

על יויקים אין הרבה מידע; הדבר העיקרי שמסופר עליו הוא - מי היו ראשי משפחות הכהנים בתקופתו (נחמיה י"ב, יב-כא)

אלישיב היה הראשון שבנה את חומת ירושלים: "ויקם אלישיב הכהן הגדול ואחיו הכוהנים, ויבנו את שער הצאן..." (נחמיה ג', א). ביתו היה ליד החומה, כנראה באזור הדרום-מזרחי שלה (נחמיה ג', כ-כב) הוא היה קרוב לטוביה העמוני, למורת רוחו של נחמיה: "ולפני מזה אלישיב הכוהן נתון בלשכת בית אלוהינו, קרוב לטוביה. ויעש לו לשכה גדולה, ושם היו לפנים נותנים את המנחה הלבונה והכלים ומעשר הדגן התירוש והיצהר..." (נחמיה י"ג, ד-ה).

לאלישיב היה בן נוסף (פרט ליוידע), שנקרא יהוחנן. הוא נזכר לאחר שעזרא גילה את פרשת הנשים הנכריות: "ויקם עזרא מלפני בית הא-להים, וילך אל לשכת יהוחנן בן אלישיב; וילך שם, לחם לא אכל ומים לא שתה - כי מתאבל על מעל הגולה" (עזרא י', ו).

אלישיב ויהוחנן בנו נזכרים גם בנחמיה י"ב, כב-כג.

יוידע נזכר בנחמיה י"ג, כח: "ומבני יוידע בן אלישיב הכהן הגדול חתן לסנבלט החרני; ואבריחהו מעליי" (הוא נזכר גם בנחמיה י"ב, כב)

יונתן לא נזכר במקום אחר.

ידוע נזכר רק בנחמיה י"ב, כב.

מהתיאור הזה נראה שהכהנים אחרי ישוע בן יהוצדק לא האריכו ימים: 5 דורות של כהנים (יויקים, אלישיב, יוידע, יונתן וידוע) התחלפו במשך חייו של נחמיה.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך אתר הניווט בתנך