המקרא מעיד כי דוד ורבים ממלכי יהודה נקברו בעיר דוד. היכן הם מערות הקבורה? מחלוקת גדולה בעניין זה קיימת בין הארכיאולוגים, אך מסתבר שהתשובה יחסית פשוטה.   

 

היכן היו קברי בית דוד הראשונים? ספר מלכים וספר דברי הימים מלמדים שארבעה עשר המלכים הראשונים נקברו בעיר דוד. לכולם יש פורמולה קבועה בספר מלכים: "וישכב עם אבותיו ויקבר בעיר דוד".

מקור בסיסי ביותר הוא נחמיה ג'. נחמיה מדבר על בניית החומה במאמץ משותף ובקצב מזורז - במשך חמישים ושניים יום - על ידי קבוצות, קבוצות. הנה יש לנו פה קבוצה שבונה בשער האשפות, הקבוצה שאחריה את שער העין, וברור שהכוונה לשער הסמוך ליציאה של נקבת השילוח, ואחר כך "חומת ברכת השלח לגן המלך ועד המעלות היורדות מעיר דויד" (יד). והקטע הבא - "אחריו החזיק נחמיה בן עזבוק שר חצי פלך בית צור עד נגד קברי דוד" (טז). כלומר, כשאתה מקיף את ירושלים בכיוון המנוגד לכיוון השעון, אחרי שאתה עובר את היציאה של נקבת השילוח, את הברכה הדרומית ואת גן המלך, אתה פוגש במעלות היורדות מעיר דוד ומיד אחר כך אתה ניצב נגד קברי דוד...

המערות החצובות שנתגלו בחפירותיו של ריימון וייל בדרום עיר דוד (1913-1914, ושוב בשנות העשרים), צפונית-מערבית ל'בית מיוחס', הן גדולות מאוד במידותיהן ואינן רגילות. הגדולה והחשובה שבהן היא המערכת המערבית. בירכתי המערה נמצא מקום משכב שקוע, כעין שוקת ההולכת מקיר לקיר, רוחבה 1.05 מ' ועומקה 30 ס"מ. ל'שוקת' זו יש מקבילות במערות קבורה מימי הבית הראשון. מסתבר כי המערות הללו הן קברים, אבל לא קברים רגלים. מדובר במערכת קבורה חד-פעמית וייחודית. מיקומן תואם במדויק את נתוני החומה של נחמיה, כ-120 מ' צפונית-מזרחית בקו אוירי למוצא הנקבה, בחלק המזרחי של הגבעה, במקום גבוה יחסית לסביבתו.

קשה לחשוב על התאמה מוצלחת יותר שיכולה להיות בין הממצא לבין המקורות. אלו קברי בית דוד!

 

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך, מתוך מאמרו של פרופ' יואל אליצור "אכן! קברי בית דוד", על אתר יא (טבת תשס"ג), בהוצאת תבונות