היכן היא ארץ גרר? פרופ' יהודה אליצור מתעמת עם כמה גישות המזהות את גרר בסיני או בתל הרור, וטוען שארץ גרר נמצאת בחוף הנגב בין רצועת עזה לבין נחל מצרים.

 

בפרק כ' מתואר שאברהם הלך אל ארץ גרר, בה מלך אבימלך.

בפרק כ"ו מתואר שיצחק הלך לגרר בזמן שהיה רעב בארץ, "ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים" (כ"ו, יב). כלומר: בזמן שבבאר שבע היה רעב, בגרר היה שפע יבול.

היכן היא אותה ארץ גרר?

מסתבר שגם אברהם ירד מבאר שבע לגרר מפני הבצורת. אם כך, התנאים האקלימיים וההידרולוגיים צריכים להיות שונים מתנאי באר שבע, כדי שאנשים יעברו לשם כדי להימלט מן הבצורת של באר שבע. כשאין קציר בבאר שבע, בגרר אפשר לקצור מאה שערים. אם כן, קל להבין שהאבות עברו בשנת בצורת מן הנגב היבש מערבה אל אזור החוף.

יש לזכור גם את פשוטו של הכתוב: "ויהי גבול הכנעני מצידון בואך גררה עד עזה" (י', יט). אין ספק שזוהי הגדרה של ארץ החוף מקצה הצפוני עד קצה הדרומי.

הוסף לאלה את דברי חז"ל כי גרריקי (= מחוז גרר) משתרע עד נחל מצרים (ירושלמי שביעית ו', א), ויתברר, ללא כל ספק, כי ארץ גרר היא במערב, לחוף הים וכי תל ג'מה ליד קבוץ רעים הוא מקומה של העיר גרר הנזכרת בספר בראשית. וארץ גרר היא חוף הנגב בין רצועת עזה לבין נחל מצרים. אין לכל אותו שטח שום שייכות לסיני. שונה ארץ גרר ונבדלת מסיני מכל הבחינות, לרבות האתנוגרפיה הקדומה שלה. בימי האבות הייתה שם, לפי עדות ספר בראשית, ממלכה זעירה של מהגרים מגויי הים. בצפונו של אותו שטח, קרוב לחבל עזה שכנו העוים, שבט שהייתה לו אולי זיקה לחיקסוס ואילו בקצהו הדרומי ישב הגשורי, עם, שמלבד שמו ומקומו, לא ידוע אודותיו דבר.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר דעת