בפרקנו עוזבים עם ישראל את מדבר סיני ונוסעים למדבר פארן. היכן הוא מדבר פארן ומה מייחד אותו ממדבר סיני? ומדוע דווקא בו בחר ה' להוביל את עם ישראל?

 

עם ישראל הגיע למדבר סיני בא' סיון בשנה הראשונה וישב שם קרוב לשנה (שמות י"ט, א). השהייה בסיני נפתחה בכריתת ברית, קריאה ב'ספר הברית' והכרזה "כל אשר דיבר ה' נעשה'" (שם, ח) ונסתיימה בברכה ובקללה. בנו משכן, הכתירו סנהדרין והקימו מחנה לתפארת.

בפרקנו נפרדים הם מסיני (יא-יב) וחונים במדבר פארן ושם קרו אירועי תבערה וקברות התאוה עד שהגיעו לקדש ברנע שנמצאת במדבר צן (י"ג, כא), ממנה נשלחו המרגלים, ולבסוף שבו לשוטט במדבר פארן כארבעים שנה.

למדנו מכאן שמדבר פארן הינו בין מדבר סיני לבין קדש ברנע. מדובר בחלק המרכזי של חצי האי סיני. בעוד החלק הצפוני הסמוך לים התיכון יש בו מי תהום גבוהים ונקרא מדבר שור, והחלק הדרומי הקרוי מדבר סיני יש בו הרים גבוהים ונחלים, הרי שהחלק המרכזי הוא גדול מאוד והוא מדבר שממה מוחלט ומישורי. כך באמת גם מתאר אותו משה: "ונלך את כל המדבר הגדול והנורא ההוא" (דברים א', יט).

דווקא במדבר הזה בחר הקב"ה להוביל את עם ישראל כדי לבטא את התלות המוחלטת בה' מבחינת המים, המזון וההגנה. זהו לימוד חשוב לקראת הביאה לארץ שגם כאשר השפע יגיע להם בעמל כפים יזכרו כי ה' הוא הנותן כוח לעשות חיל.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'מקום בפרשה' בהוצאת ידיעות אחרונות