סיפור אונס דינה מציג בפנינו דמויות מורכבות. בשכם, האיש ה"רע", יש גם צדדים חיוביים, ובני יעקב, ה"טובים", עושים גם מעשים בעיתיים.

 

קריאה פשטנית של סיפור דינה רואה בו אולי תיאור של 'מלחמת בני אור (- בני יעקב) בבני חושך (- חמור ושכם ואנשי עירם)', אולם המציאות המתוארת בסיפור, אינה מורכבת מצבעי שחור ולבן בלבד, אלא מגוונים שונים של אפור. גם 'הרעים' הם אנשים מורכבים שניתן למצוא בהם נקודות אור, וגם 'הטובים' הם אנשים שהסיפור מתכוון לעורר את ביקורתנו ביחס לתגובותיהם ולמעשיהם.

שכם בן חמור הוא ללא ספק 'האיש הרע' בסיפור: הוא זה שעשה מעשה נבלה, ופגע פגיעה נוראה בדינה ובמשפחתה. ובכן, מעשה נבלה כזה, שהעושה אותו הוא בנו של נשיא הארץ והנפגעים ממנו הם גרים, שאין מי שיגן עליהם, כיצד הוא עשוי להסתיים?

הסיום 'הטבעי', האופייני למעשי אונס מסוג זה הוא בשילוח הנאנסת לנפשה, ללא כל חשש מתגמול וללא כל ניסיון לכפר על הפשע.

במקרים גרועים יותר, עשוי האנס האלים, המנצל את מעמדו החברתי המוגן, להמשיך להחזיק בנאנסת, תוך התעלמות מרצונה שלה ומן הפגיעה במשפחתה.

אולם לא כאפשרות הראשונה נהג שכם בן חמור:

לאחר המעשה "וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת יַעֲקֹב, וַיֶּאֱהַב אֶת הַנַּעֲרָ וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָ" (ג).

כמה לשונות של חיבוב יש כאן, ואף ניסיון לפייס את דינה ולרצותה. אהבה זו ממשיכה לקבל ביטויים שונים בהמשך הסיפור ושכם אף חפץ לקחת את דינה לאישה.

אף לא כאפשרות השנייה נהג שכם: הוא אמנם מחזיק עדיין בדינה, אולם הוא חפץ בנישואין 'כשרים' עמה, שיהיו בהסכמת משפחתה, והוא מוכן להקריב למען זאת קרבנות שונים.

ובכן, אין בדברים אלו כדי לשנות את הערכת מעשה הפשע שעשה שכם בראש הסיפור, אולם הסיפור רחוק מלצייר את שכם כנבל גמור, כאדם חסר לב וקהה רגש. אדרבה, הוא מוצג כצעיר שאהבת-אמת התלקחה בו, ולאחר שנכשל הוא מוכן לתקן את מעשיו.

תהליך הפוך מעביר אותנו הסיפור ביחס לבני יעקב. בתחילה הקורא חש הזדהות גמורה עם בני יעקב, אולם האם הזדהות חסרת לבטים זו ממשיכה ללוות את הקורא גם בסוף הסיפור? האם אין הריגת כל הזכרים בעיר בהיותם כואבים מחמת המילה מעוררת בקורא אי-נחת ותהייה מוסרית? ומה לגבי הביזה?

שני התהליכים שתיארנו, העוברים על קורא הסיפור ומשנים במהלכו את התייחסותו החד-ערכית אל הדמויות העיקריות בסיפור, קשורים זה בזה: שינוי היחס של הקורא אל הדמות השלילית בסיפור, אל שכם, מעצים את תהייתו ביחס למעשיהם של בני יעקב בסיום הסיפור.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון