כיצד עם שראה כל כך הרבה ניסים מאמין שעגל זהב הוציאו ממצרים? דומה כי העם התרגל לראות את העולם מבעד למסכת הטבע ואלילי מצרים, ולכן היה קשה לעקור זאת ממנו.

כיצד עם שראה את כל הנסים והמופתים במצרים ובהר סיני יכול לחשוב כי העגל הוא המוציא ממצרים?

התשובה הפשוטה היא שקשה לעקור הרגלי חשיבה ותרבות גם אחרי נסים רבים. ומי שגדל בעולם אלילי, במצרים, אינו מצליח לשנות את מחשבותיו כהרף עין. מי שהיה רגיל לראות בכל בית מסכה שסימלה את אליל הפריון והשפע, לא ימהר להמיר אותו במשהו מאוד מופשט.

הביטוי "עגל מסכה" (ד) מופיע כאן לראשונה במקרא. את המילה ניתן לפרש בכמה אופנים. ייתכן ש"מסכה" היא סוג של מתכת, ואז "עגל מסכה" הוא עגל ממתכת, או ליתר דיוק עגל שעבר תהליך של התכה, מכיוון שנעשה מחתיכות זהב רבות שהיה צורך להתיכן יחד. אמנם למילה מסכה יש משמעות נוספת, הקשורה למילה "מסך" שבדרך כלל תפקידו לכסות; גם המסכה היא כיסוי למה שמסתתר מאחוריה. זו המשמעות של מסכת הפורים המכסה את פנינו.

האם יש קשר בין מסכה שהיא פסל המשמש לעבודה זרה, המכונה כך משום שנוצרה בתהליך של התכה, ובין המסכה המכסה את הפנים?

עולמנו עטוף במסכות, חלקן מעשה ידי אדם וחלקן מעשה שמים. חכמי הלשון היו דורשים את המילה "עולם" מלשון "העלם", היינו דבר שהאלוקים מסתתר בתוכו, והוא מעין מסכה לאלוקים. לעובדי האלילים הקדמונים היה נדמה כי השמש או הירח והכוכבים הם מלכי העולם; אחרים האמינו בעליונותם של איתני הטבע השונים המסוגלים להחריב עולם. לא פשוט ללמד עם כי מאחורי כל העטיפות הללו מסתתר כוח פנימי המנהיג את העולם. לא רק הטבע משמש כמסכה לאלוקים, גם ההיסטוריה הפוליטית מצטרפת לחגיגת המסכות. גם במישור האישי כולנו לובשים מסכות. הן בדרך כלל שקופות, ועל כן לא קל לזהותן.

פרשת העגל מזהירה אותנו מפני הסגידה למסכה, הן זו שהיא פסל מתכת מותך הן זו שהיא דרך אחרת להסתיר את ריבונו של עולם בתוך עולם ההעלם. היא מזהירה אותנו מפני שכחת האמת הנסתרת.

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הספר 'פרשה בקטנה' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר