המלכת שאול נעשית דווקא בגלגל מפני שלמקום זה יש משמעות של התחדשות, ראשוניות, אך גם של זמניות וחוסר קביעות.

 

קריאתו של שמואל לעם להתרכז בגלגל דווקא לצורך המלכת שאול אינה ברורה. בוודאי יכול היה שמואל לבחור בנקודה אחרת שתהיה מרכזית יותר מבחינה גאוגרפית ותתאים לנוחות המתאספים לטקס, ותהיה גם בעלת משמעות רבה יותר כמוקד לפעילות רבת חשיבות כהמלכת מלך. יכול היה לכנס את העם בנוב מקום המשכן, בקריית יערים מקום הארון, ברמה עירו של שמואל או בגבעה עירו של שאול.
בכניסת בני ישראל לארץ נזכר הגלגל כמקום הראשון שחנה בו העם. מסתבר כי חשיבותו של המקום באה לו בשל הראשוניות שבו. בנוסף לכך, במקום זה חודשה הברית בין ה' לישראל.
במשך ארבע עשרה שנות החלוקה והנחלה עמד המשכן בגלגל, ולאחר מכן הועבר לשילה ובהמשך לנוב ולגבעון. חשיבותו של המקום עמדה לו אפוא זמן מועט. מסתבר כי יתרונו הגדול של המקום - ראשוניות - היא גם נקודת חולשתו שכן לאחר שלב הראשוניות בטלה חשיבותו.
שאול, המלך הראשון, מסמל את חידוש המלוכה ("ונחדש שם המלוכה" - יד), אך מצד שני הוא מבטא את המלוכה הזמנית שקדמה למלכות הקבע של בית דוד.
גם מלחמת שאול בעמלק נעשתה בגלגל. גם בה יש מימד של ראשוניות – בפעם הראשונה מאז תקופת המדבר, נלחם עם ישראל נגד עמלק. אך הנצחון במלחמה זו היה זמני בלבד, ורק בימי דוד הוכה עמלק באופן סופי.
שתי הפרשיות שאירעו בגלגל בימי שאול, וכן פרשת הכניסה לארץ והקמת המשכן בגלגל, טבועות אפוא כולן בחותם כפול: התחדשות וראשוניות מצד אחד, וזמניות מאידך. אפשר ששלושת העניינים האלה - המלכת מלך, הכרתת זרעו של עמלק ובניית בית הבחירה - שהם כולם עניינים רבי ערך ומשקל, נזקקו למצב זמני (קצר או ממושך) טרם יתגבשו למצבם המיועד כמצב של קבע.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך 

לקריאת המאמר המלא מתוך כתב העת "מגדים" בהוצאת תבונות