דוד טיפח את צבא הקבע שלו, והוסיף עליו חבורת "גיבורים", אשר באו מכל שבטי ישראל ואף מעמים שכנים.

 

פס' י-מז מתארים את ראשי הגיבורים אשר לדוד, שהתחזקו עמו במלכותו. הפסוקים ממעטים בסיפור מעשי גבורתו של דוד ורק רומזים להם (יג-יד), אבל מדגישים את מסירות נפשם של גיבוריו, עד אשר בהביע דוד משאלה "מי ישקני מים מבור בית לחם" (יז) מיד נמצאו שלושה גיבורים, בלי שנצטוו על כך, ובלי שנטלו רשות לכך, שהלכו וסיכנו את חייהם כדי למלא משאלה זו.

בדומה לשאול, טפח דוד את חיל צבא הקבע, ועוד הוסיף עליו חבורות של גיבורים, ועליהן היו מופקדים כנראה "השלושה: שלושה מפקדים. מסתבר שאת חבורת "השלושים" הראשונה ייסד דוד בתחילת עליתו על כסא המלכות בחברון. ועוד מסתבר, שלאחר שהומלך על כל ישראל ייסד חבורת שלושים נוספת, שהיתה מורכבת ביחוד מבני שבטי עבר הירדן המזרחי, כמשתמע מרשימת שמות ששה עשר הגבורים הנוספים על אלה שנתפרשו שמותיהם בפרשה המקבילה בספר שמואל.

כל הגיבורים הצטיינו בגבורתם ובמסירות נפשם למען בית ישראל ולמען מלכות בית דוד.מתוך פרשת "שרי המחלקות" (פרק כ"ז), למדנו שרוב השרים שם נמנים עם הגיבורים שבפרקנו. כמה מן הגיבורים היו גם לנושאי תפקידים נכבדים אחרים בשירות הממלכה.

גיבורים אלה קיבץ דוד מכל שבטי ישראל. כמחציתם באו מיהודה, והיו בהם רבים "מאחיו ומכל בית אביו" (שמואל א כ"א, ב), ואילו השאר באו משאר שבטי ישראל. מהם באו לפחות ששה גיבורים מבנימין, "מאחי שאול", ואחד מהם נמנה עם "השלושה" (אלעזר בן דודו האחוחי). שבעה באו כנראה ממנשה המזרחי, ושלושה באו ממנשה המערבי. מאפרים באו לפחות ארבעה גיבורים. שלושה באו מראובן, שניים מגד, ואחד בא מדן, ואחד אולי מיששכר (שמות ההרורי). וכן נמנים לפחות ארבעה גיבורים עם בני העמים השכנים שנסתפחו לישראל ולדוד: מבחר בן הגרי, צלק העמוני, אוריה החתי, ויתמה המואבי.

נערך ע"י צוות אתר התנך 

מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר דברי הימים א עמ' רעג-רעד