"מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה. הֲקָצוֹר קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת וְאִם אֵין בִּי כֹחַ לְהַצִּיל. הֵן בְּגַעֲרָתִי אַחֲרִיב יָם אָשִׂים נְהָרוֹת מִדְבָּר תִּבְאַשׁ דְּגָתָם מֵאֵין מַיִם וְתָמֹת בַּצָּמָא" (ישעיהו נ', ב)

 

"מדוע" - אתם מעכבים הגאולה כי אני מזומן לקבל אתכם בתשובה אם תשובו, ולמה היה זה כי באתי ואין איש עונה אלי?

"קראתי" - 'שובו אלי ואשובה אליכם'

"ואין עונה" - מכם

"הקצור קצרה ידי מפדות" - וכי חשבתם לאורך גלותיכם כי לקוצר ידי הוא זה שלא פדיתי אתכם עד עתה?! אין זה אלא בשבילכם [=בגללכם] שלא שבתם אלי, והביאה והקריאה הם דברי הנביאים, כמו שכתבנו בכמה מקומות, כי האל מקבל השבים בכל עת קראם אליו בלב שלם הוא קרוב אליהם ונכון לקבלם.

"הן בגערתי" - איך תחשבו כי מקוצר ידי הוא זה שלא נגאלתם עד עתה? והנה אחריב הים בגערתי כמו שעשיתי בים סוף בגערה לבד, וכן כתיב: "ויגער בים סוף ויחרב" (תהלים ק"ו, ט), והגערה שהוליך רוח קדים ששם את הים לחרבה.

"אשים נהרות מדבר" - כשארצה אוביש הנהרות כמו שעשיתי בירדן שהובשתי אותו עד שעברו ישראל וממקום המעבר עד הים יבש הנהר, כמו שאמר: "והיורדים על ים הערבה ים המלח תמו נכרתו" (יהושע ג', טז) והנה מתה הדגה שהיתה בנהר כשתמו המים ובאשה. ומה שאמר על הירדן "נהרות" והוא אחד, משני נהרות אחרים הנשפכים לתוכו, וכן אמר על זה: "אתה הובשת נהרות איתן" (תהלים ע"ד, טו), כמו שפירשתי בספר תהלים.

 

 

 

רד"ק - ר' דוד בן יוסף קמחי, חי בדרום צרפת בין השנים 1160-1235. התפרסם כדקדקן על ידי ספרו "מכלול", הרבה לעיין בפילוסופיה ובמדעים. כתב פירוש לתנ"ך לספרי בראשית, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, תהלים ודברי הימים. פירושו עוסק הרבה בענייני לשון, ניקוד, מסורה, ופירוש המילים. הוא עוסק גם בשאלת חיבור הספרים וזמנם של הנביאים, שאלות היסטוריות וגיאוגרפיות, ובויכוחים עם הפרשנות הנוצרית לכתוב.