צור הייתה אמורה להיות משענת האמת של ממלכת יהודה במרדה, על ידי תמיכה כספית וכלכלית. בגידתה ביהודה הייתה בעלת משמעות כבדה יותר מהבגידות האחרות של עמי האזור.

 

בֶּן אָדָם יַעַן אֲשֶׁר אָמְרָה צֹּר עַל יְרוּשָׁלִַם הֶאָח נִשְׁבְּרָה דַּלְתוֹת הָעַמִּים נָסֵבָּה אֵלָי אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה: לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' הִנְנִי עָלַיִךְ צֹר וְהַעֲלֵיתִי עָלַיִךְ גּוֹיִם רַבִּים כְּהַעֲלוֹת הַיָּם לְגַלָּיו: (כ"ו, ב-ג)

הנבואה על צור נראית דומה לקודמותיה, לנבואות על עמון, מואב, שעיר, אדום ופלישתים. מלך צור היה בין המלכים שהגיעו לירושלים לשכנע את צדקיהו למרוד במלך בבל, נגד עמדתם הנחרצת של ירמיהו ויחזקאל בשם ה'. גם הוא הבטיח לצדקיהו גיבוי במרדו. גם הוא שמח למפלתם של ישראל ולא סייע להם בשעתם הקשה, ונימוקו עמו. ירושלים ושלוחותיה היו ערים מרכזיות במסחר בין העמים, וכשנפלה ירושלים עתיד כל המסחר להתרכז בצור, ולהעשיר אותה עוד על חשבון יהודה הנופלת.

אך הנבואה שונה מקודמותיה באורכה. נבואות העמים הקודמות כללו פסוקים בודדים לכל עם. הנבואות על צור הן סדרה של שלושה פרקים ארוכים. את עיקר נבואות העמים מקדיש יחזקאל לצור ולמצרים. מצרים, בגלל עוצמתה וחלקה במרד אכן ראויה למקום מיוחד בתוכחות הנביא. אך במה חטאה צור יותר מכל העמים שסביבנו? אינני מוצא לכך תשובה ברורה בנבואה שלפנינו, ונותרנו בתחום ההשערות.

אפשר שצור, שהייתה ממלכה עשירה מכל הממלכות הנזכרות, בשל המסחר הרב שניהלה עם גויי הים, הבטיחה יותר מאחרות, והיא הייתה אמורה להיות משענת האמת של ממלכת יהודה במרדה, על ידי תמיכה כספית וכלכלית. בגידתה ביהודה הייתה בעלת משמעות כבדה יותר מהבגידות האחרות של עמי האזור.

יתר על כן: מן התיאורים של יואל הנביא (ד') של עמוס (א') ושל עובדיה מתקופה קדומה יותר, עולה שהסוחרים הצורים ניצלו גם בעבר, ואולי גם עתה, את מעמדם כסוחרים וכבעלי ספינות, קנו במחיר נמוך את בני ירושלים שנפלו ביד הכשדים, ומכרו אותם לעבדים בארצות רחוקות. זעקת הנקם על כך גדולה במיוחד:

וְגַם מָה אַתֶּם לִי צֹר וְצִידוֹן וְכֹל גְּלִילוֹת פְּלָשֶׁת הַגְּמוּל אַתֶּם מְשַׁלְּמִים עָלָי וְאִם גֹּמְלִים אַתֶּם עָלַי קַל מְהֵרָה אָשִׁיב גְּמֻלְכֶם בְּרֹאשְׁכֶם: אֲשֶׁר כַּסְפִּי וּזְהָבִי לְקַחְתֶּם וּמַחֲמַדַּי הַטֹּבִים הֲבֵאתֶם לְהֵיכְלֵיכֶם:  וּבְנֵי יְהוּדָה וּבְנֵי יְרוּשָׁלִַם מְכַרְתֶּם לִבְנֵי הַיְּוָנִים לְמַעַן הַרְחִיקָם מֵעַל גְּבוּלָם (יואל ד'):  

נימוקים נוספים יש לזעקת נקם חמורה במיוחד כלפי צור. נותיר אותם לנבואות הבאות על צור.