חנוכת המשכן מתוארת ברגע השיא של ירידת האש על גבי המזבח. מה מבטאת אש זו? ומה המיוחד במזבח? דומה כי המזבח מייצג את הצד הא-לוהי במשכן וירידת האש היא ביטוי להיענות השכינה לקבלת הקרבן.

שני כלים מרכזיים הם במשכן - המזבח והארון. המזבח מגלם את 'רשות גבוה' במקדש. ביטויים שונים יש לעובדה זו: בספר ויקרא מתוארת ההקרבה לה' - "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'" (א', ב), ולמעשה הוא מוקדש ומועבר לרשותו; המזבח הוא מקום בו החיים בטלים, שבים אל שורשם - אל מקורם הא-להי. יכולתו של המזבח לקלוט רוצח הנס אליו מעידה אף היא על תכונה זו: המזבח הוא 'רשות גבוה', הוא נמצא מחוץ לריבונות העם. המזבח הוא הכלי המרכזי בספר ויקרא, ובמידה רבה הוא מגלם את הפסגה לעבודת ה' - כפי שהיא מוצגת בספר זה.

מנגד למזבח עומד הארון, אליו בא השוכן, והוא מגלם את מקומו של העם, המארחו בגבולו. בניגוד למזבח, שהתנועה בו היא של ביטול חיים, הארון מזמן דיבור ומפגש בין אדם לא-להים: "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כ"ה, כב).

לאור תובנות אלו, ניתן לומר כך - המזבח מגלם את הא-להי שבמשכן, וככזה הוא משמש מקום עבודה לבני אדם (הכהנים). הארון מגלם את מקומו של העם, ולכן אליו בא השוכן ומשרה בו את שכינתו.

מדוע מתמקד מעמד חנוכת המשכן דווקא במזבח? כעת יש בידינו קצה חוט של תשובה: המזבח הוא מקום העבודה - נוכח רשות גבוה במקדש. האדם בא אל מקומו של א-להים, ואת 'שלו' הוא מקריב אליו. כיוון שכך - אש היוצאת מלפני ה' ואוכלת את הקרבן מקבלת משמעות כמי שאוספת אליה את הקרבן, מאשרת כי רצה הא-להים בקרבנו של האדם.

נערך ע"י צוות אתר התנך 

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון