ספר דברי הימים איננו מתאר את חטאי שלמה שהביאו לפילוג המלוכה, אך הוא רומז להם בכמה פסוקים. מה ניתן ללמוד מכך על ספר דברי הימים?

 

בספר דברי הימים ב, פרק י' ותחילת פרק י"א (עד פסוק ד) מופיע סיפור פילוג הממלכה, ובדרך כלל הוא זהה לסיפור שבספר מלכים. אולם, ההבדל הגדול ביותר והמתמיה מכל ההבדלים הוא שספר דברי הימים השמיט לגמרי את כל המסופר בפרק י"א בספר מלכים. בדברי הימים אין מתוארים חטאי שלמה, ולא נבואת העונש הנאמרת לו; אין בו תיאור של השטנים שקמו לשלמה, ולא תיאור המרד שמרד בו ירבעם; אין בו את נבואת אחיה לירבעם ולא את תיאור בריחתו למצרים.

מה טעמה של השמטה זו? הטעם הוא אותו טעם עצמו שמפניו הושמטו סיפורים נוספים בספר דברי הימים: שמירה על כבודה של מלכות בית דוד, ובייחוד על כבוד דוד ושלמה מייסדי הממלכה הגדולה. 

הדבר המתמיה הוא, שבעל ספר דברי הימים לא ניסה כלל לערוך את הסיפור בפרק י' בסִפרו תוך השמטת הפסוקים שהבנתם תלויה בסיפור הקודם, אלא הותיר את כל הפסוקים הללו על מקומם:

בפסוק ב "מתפרץ" ירבעם אל הסיפור ללא כל הכנה. אין הקורא יודע כלל מיהו ירבעם, מה מעשיו של הלה במצרים, ומדוע ברח מפני המלך שלמה. כל התשובות מצויות כמובן בפרק י"א בספר מלכים שהושמט מספר דברי הימים.

תמוהה עוד יותר הכללת פסוק טו בסיפור:

"וְלֹא שָׁמַע הַמֶּלֶךְ אֶל הָעָם, כִּי הָיְתָה נְסִבָּה מֵעִם הָאֱ-לֹהִים, לְמַעַן הָקִים ה' אֶת דְּבָרוֹ אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד אֲחִיָּהוּ הַשִּׁלוֹנִי אֶל יָרָבְעָם בֶּן נְבָט".

מי שקורא את ספר דה"י כשלעצמו, אינו יכול להבין כלל פסוק זה, הרומז לאירועי הפרק הקודם שהושמטו בדה"י. מהו דבר ה'? מיהו אחיה השילוני? ומה דיבר לירבעם?

תמיהות אלו מלמדות דבר חשוב ביחס לספר דברי הימים: הספר מניח שקוראו מכיר את ספרי הנביאים הקדומים שעליהם הוא מתבסס (ובהקשר לסיפורנו – את ספר מלכים). על סמך הנחה זו 'מרשה לעצמו' בעל דברי הימים לנתק סיפור מהקשרו, תוך הסתמכות על הקורא המשכיל שיבין את הסתום בדברי הימים מן המפורש במלכים.

ובכן, ספר דה"י נמנע מלהביא את סיפור חטאי שלמה ונבואת העונש של אחיה, לא משום שהוא מכחיש את קיומם של אלו, אלא משום שהוא אינו חפץ לחזור על הדברים הידועים הללו. מגמתו היא לתאר תקופה קדומה ורבת הוד בצבעים בהירים. מן הפרספקטיבה של תקופת שיבת ציון, שבה שוררים געגועים לחידוש מלכות בית דוד, אין צורך ואין טעם להדגיש את הפגמים והחולשות של מלכות ישראל העתיקה. זאת בניגוד לספרים שמואל ומלכים, שנכתבו בסמוך לשעת ההתרחשות של האירועים, מתוך גישה נבואית ביקורתית ביחס לפועלם של המלכים. כיוון שכך, משאיר בעל ספר דברי הימים בסיפור פילוג המלוכה את הרמזים לאירועים שהשמיט בנוגע לחטאי שלמה ונבואת אחיה, מפאת חשיבותם להבנת הסיפור שעליו הוא חוזר בספרו.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא וסדרת המאמרים על פילוג המלוכה באדיבות אתר VBM