"מְשַׁמְּרִים הַבְלֵי שָׁוְא חַסְדָּם יַעֲזֹבוּ. וַאֲנִי בְּקוֹל תּוֹדָה אֶזְבְּחָה לָּךְ אֲשֶׁר נָדַרְתִּי אֲשַׁלֵּמָה יְשׁוּעָתָה לַה'" (יונה ב', ט-י) 

 

משמרים הבלי שוא - אנשי הספינה שהיו עובדים אלילים והם משמרי הבלי שוא, ידעתי שאחר שנמלטו מן הצרה יעזבו חסדם, שייראו את ה' וזעקו אליו ונדרו נדרים לא יקיימו מה שנדרו וישובו לעבודת אלהיהם, אבל אני לא כן כי "בקול תודה אזבחה לך".

... ויש מבארים "חסדם יעזבו" מן "חסד הוא" (ויקרא כ', יז) כלומר יעזבו אליליהם שהם חסד ונבלה. וכן הוא בפרקי רבי אליעזר, כיון שראו המלחים כשהגיעו אל נינוה את כל הנסים שעשה הקדוש ברוך הוא עם יונה עמדו והשליכו איש אלהיו בים, שנאמר: "משמרים הבלי שוא חסדם יעזובו". חזרו ליפו ועלו לירושלם ומלו את בשר ערלתם, שנאמר: "ויראו האנשים יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח[ים]" (יונה א', טז) וכי זבח זבחו? אלא זה דם ברית מילה שהוא כדם זבח. ונדרו להביא איש את אשתו ואת בניו ואת כל אשר לו ליראה את ה' אלהי יונה, ונדרו ושלמו ועליהם...

 

 

 

רד"ק - ר' דוד בן יוסף קמחי, חי בדרום צרפת בין השנים 1160-1235. התפרסם כדקדקן על ידי ספרו "מכלול", הרבה לעיין בפילוסופיה ובמדעים. כתב פירוש לתנ"ך לספרי בראשית, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, תהלים ודברי הימים. פירושו עוסק הרבה בענייני לשון, ניקוד, מסורה, ופירוש המילים. הוא עוסק גם בשאלת חיבור הספרים וזמנם של הנביאים, שאלות היסטוריות וגיאוגרפיות, ובויכוחים עם הפרשנות הנוצרית לכתוב.